LO-kongressen: Tok kampen for fagarbeideren

Helse Sporsheim på vei til LO-kongressen.

Helse Sporsheim på vei til LO-kongressen. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet.no)

Fagforbundet ønsker å styrke fagarbeiderens utdanningsmuligheter. – Fagarbeiderens adgang til høyskole- og universitetsutdanning må forbedres, blant annet gjennom y-veien, sier Fagforbundets Helge Sporsheim.

31.05.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 01.06.2022

Helge Sporsheim er leder av yrkesseksjon for helse og sosial i Fagforbundet Oslo og brenner for fagarbeideren, og at flere skal ha adgang til høyskole- og universitetsutdanning. En av løsningene for å få til dette er y-veien.

– Fagforbundet ønsker en utvikling der fagskolekompetanse blir brukt mer, og der bedre oppgavedeling gir større rom for faglig utvikling, så det blir mer attraktivt å være fagarbeider, sier Helge Sporsheim fra talerstolen under LO-kongressen.

Yrkesfaga må anerkjennes

Stortinget har ved flere anledninger gått inn for at det skal opprettes flere slike y-veier, men utviklinga har stoppet opp. Fagforbundet ønsker handling.

– En reell y-vei vil vise at en setter pris på fagarbeidernes kompetanse, at denne anerkjennes, og at utdanningssystemet bygger ned hindre for kompetanseutvikling. Det er en anerkjennelse av yrkesfaga, av praktisk kompetanse og faglig håndverk, sier Helge Sporsheim.

– Det må legges til rette for muligheten til å ta utdanning i flere runder og ut ifra egne og samfunnets behov. Vi kan ikke ha for høye terskler mellom de ulike delene av utdanningssystemet, men skape et mer sømløst utdanningssystem, sier Sporsheim.

Hva er Y-veien?

Y-veien eller yrkesveien er en betegnelse som brukes om høyskole og universitetsstudier som er tilrettelagt for de som har relevant fagbrev, svennebrev eller yrkeskompetanse, men som mangler generell studiekompetanse. Det finnes slike studier innen ingeniørfag, serviceledelse og markedsføring, men ikke innen helse-, sosial- og oppvekstfaga.