Offentlige anskaffelser

Offentlig sektor bruker rundt 600 milliarder kroner årlig på å kjøpe inn varer, tjenester, og bygge- og annleggsarbeider. Regelverket for offentlig anskaffelser skal derfor sikre at midlene utnyttes best mulig, og at innkjøpene bidrar til et konkurransedyktig næringsliv (Regjeringen.no). Offentlig anskaffelser er derfor en betegnelse som retter seg mot innkjøp av varer og tjenester i offentlig sektor (kommuner og fylkeskommuner).

25.05.2022
Sist oppdatert: 31.08.2022

Det finnes idag flere modeller og interkommunale samarbeid som kan hjelpe kommunene og fylkeskommunene i arbeidet med offentlige anskaffelser. Blant annet Skien-modellen, Oslo-modellen og Telemarksmodellen. Disse modellene inneholder blant annet krav til lønns- og arbeidsvilkår, HMS-regler, krav til fagutdanning hos arbeidstakere, faste stillinger og maks antall leverandørledd. I tillegg kan bedrifter motta sanksjoner dersom de ikke følger kontraktene.

Fagforbundet mener

Tilbakemeldinger fra kommunene viser at arbeidet med offentlige anskaffelser til tider kan være svært utfordrende. Ansatte som jobber med offentlig anskaffelser trenger bedre retningslinjer og verktøy for å kunne uføre en god jobb. Derfor er det viktig med åpenhet og transparens i slike prosesser. Det som ofte viser seg å være vanskelig er å stille de riktige kravene i offentlige anbudsprosesser.  Arbeidslivskriminalitet og sosial dumping i offentlige anskaffelser kan forhindres ved å stille riktige krav om lønns- og arbeidsvilkår, men det er ofte mangel på informasjon. Det offentlige må altså kunne stille de riktige kravene, samtidig som det må tilrettelegges for åpenhet og transparens i arbeidet med offentlige anskaffelser.