Fire i farta

Vivian Jacobsen, Reinaldo Souza Montalvao, Hege Rovik og Berit H. Tevik.

Vivian Jacobsen, Reinaldo Souza Montalvao, Hege Rovik og Berit H. Tevik. (Foto: Fagforbundet)

Våren er travel for de tillitsvalgte. Hvilke saker er det som fyller arbeidsdagen?

18.05.2022 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 19.05.2022

Vivian Jacobsen, leder i Fagforbundet Frisørenes Fagforening.
Vivian Jacobsen, leder Fagforbundet frisørenes fagforening

Det er brudd mellom Fagforbundet og NHO Service i tariffoppgjøret så frisørene har naturlig nok mye jobb med uttak og ekstrasjekk på lister over medlemmer. Det må stemme dersom oppgjøret ikke kommer i havn hos mekler. Frisørene har altfor liten lønnsøkning og får heller ikke noe lokalt.  Streikeviljen er rimelig stor. Fagforeninga har god oversikt over bransjen og medlemmene og det formidler vi til forhandlere og konfliktberedskapen sentralt.

Reinaldo Souza Montalvao, leder Fagforbundet Tromsø

I Tromsø står hele faste stillinger og kompetansebygging for alle, øverst på dagsorden. Fagforeninga har bestilt oversikt og rapporter fra kommunen og vil ha handlingsplaner som sørger for en strategi for alle. Det kan ikke bare være enkeltgrupper som skal få fast jobb og som blir tilbudt videreutdanning. Pandemien viste oss at alle måtte på jobb, og derfor vil vi ha et bedre arbeids- og fagmiljø for alle. Det er viktig å lykkes i dette arbeidet og opprette godt samarbeid med de politiske partiene i bystyret.

Hege Rovik, nestleder Fagforbundet Trondheim

Det går i konfliktberedskap og tariff. Det gjelder å ha alle lister oppdatert, for uttaket skal treffe, samtidig kan vi ikke risikere lønnsnemd. Vi rydder listene jevnlig, men ferie, sykdom og stillingskoder sjekker vi ekstra nøye nå.  I tillegg til tariff planlegges fagforbundsuka i juni, noen planer er lagt og nye kommer til etter hvert.

Berit H. Tevik, leder Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo

Det er fare for streik i Oslo så forberedelser må til. Det er Fane2 og kontakt med medlemmene for å sikre uttaket i en eventuell streik som tar mest av arbeidsdagen.

Det er en utfordring å få medlemmene til å forstå hvorfor vi må spørre om sykemeldinger og ferieplaner. De synes vi maser, og skjønner ikke helt hvorfor. Fagforeninga er også helt avhengig av god kommunikasjon i hele organisasjonen, der har vi mer å gå på.