Bli med på barnebyens solsikkekonkurranse

Bli med i barnebyens solsikkekonkurranse

Bli med i barnebyens solsikkekonkurranse (Foto: Ingunn Eriksen)

I fjor startet vi vår egen solsikkekonkurranse for å spre glede og engasjement for Fagforbundets SOS-barneby i Angola. I år gjentar vi suksessen. Solsikken er SOS-barnebyers blomst og den symboliserer betydningen av god omsorg. Akkurat som et solsikkefrø trenger næring og solas kjærlighet for å gro og blomstre, trenger barn god omsorg for å utvikle sine iboende evner og bli ressurssterke voksne.

10.05.2022 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 10.05.2022

Solsikkeaksjonens far har betydd mye for Fagforbundets barneby

Hans Emil Ratvik er solsikkens far
Hans Emil Ratvik er fikk ideen om SOS-solsikkekonseptet (Foto: Turid Weisser)

Hans Emil Ratvik i SOS-barnebyer er mannen bak solsikkeaksjonen som nå Fagforbundet har latt seg inspirere av.  Ideen med å adoptere solsikken som SOS-barnebyer egen blomst kom til han da han var småbarnsfar og barna kom stolt hjem med solsikker de hadde plantet selv i barnehagen. Alle barnehager planter solsikkefrø og da må det være mulig å engasjere barnehagene i SOS-barnebyers arbeid, tenke han.

Et lite notat var det eneste som skulle til før ideen ble til virkelighet.  Den kjente sangeren, skuespilleren og barnetv-programlederen Kari-Ann Grønsund skrev SOS-sangtekster og Phillip A. Kruse melodier.

Blant dem var Solsikkesambaen.

Kari-Ann ble en engasjert ambassadør for SOS-barnebyer og jobbet mange år med Solsikkebarna-konseptet.

Hans Emil har ikke bare hatt stor betydning som solsikkens far, men har også spilt en viktig rolle for Fagforbundets SOS-barneby. Han har vært inspirator og deltatt fra første planlegging, til landsmøtevedtak i 2005, det første spadetaket og den offisielle åpningen i 2010. Han har også senere vært i barnebyen sammen med Fagforbundet som SOS-reiseleder.  Fagforbundet ønsker han lykke til som pensjonist og takker for det lange samarbeidet.

Hans Emil Ratvik i Fagforbundets barneby
Hans Emil Ratvik i Fagforbundets barneby (Foto: Linn M. Schistad)

Ukrainas nasjonalblomst

Solsikken er også Ukrainas nasjonalblomst, slik at i år får solsikkekonkurransen ekstra betydning. Den symboliserer solidaritet, motstand og håp. Det er mange som kommer til å plante solsikker og farge Norge gult i år.

Ekstra betydning fikk også solsikken etter Tsjernobyl- atomulykken.  Etter Sovjetunionens kollaps ligger Tsjernobyl i Ukraina. Solsikker trekker til seg tungmetaller fra bakken og ble brukt til å rense jorda. Det ligger en fin symbolikk i dette på samme måte som løvetannen har blitt et symbol for barn med ekstraordinær motstandskraft mot påkjenninger i barndommen.

Konkurransekategoriene

Konkurranse er for barnebyens faste bidragsytere og  regionkontorene. Det er  fem kategorier:

1. Den høyeste i hagen
  2. Den høyeste i verandakassen
  3. Den høyeste nordpå
  4. Det beste «selfiebildet»
  5. Det beste solsikkebildet

Send inn bildene til ingunn.eriksen@fagforbundet.no innen 1. oktober 2022.

Premie i hver kategori er et gavekort på 1 000 kroner hos enten Mester Grønn eller Felleskjøpet.