Internasjonal spalte - Fagorganisering i de multinasjonale selskapene i USA

Tidligere har vi skrevet om kampen i Amazon for å få tariffavtaler. Det er en interessant tendens i USA til at ansatte i de store multinasjonale selskapene organiserer seg. Men det er vanskelig.

10.05.2022 av Rolv Rynning Hanssen
Sist oppdatert: 10.05.2022

Loven forutsetter at etter at minst 30 prosent av de ansatte skriftlig ønsker fagforening, vil det bli holdt en egen hemmelig avstemning for å bekrefte at flertallet av de ansatte ønsker dette. Dette skjer bare når resultatet er bestridt (for eksempel fordi arbeidsgiveren protesterer). Ubestridte begjæringer, når alle ansatte og arbeidsgiver er enige, krever ikke ytterligere valg. I praksis blir resultatene av underskriftene vanligvis ikke presentert for arbeidsgiveren før 50 eller 60 prosent av de ansatte i forhandlingsenheten har signert ønsket.

Nettopp nå har noe nær panikk har oppstått blant toppledere i Starbucks da baristaer på rundt 233 kaffebarer (og det øker stadig) har søkt om fagforeningssertifiseringsstemmer hos National Labor Relations Board. Når dette skrives, har femtifem av disse stemt for å organisere seg, ofte med overveldende marginer, bare sju steder har det blitt nei.

Alt dette har fått Starbucks-grunnlegger Howard Schultz til å forlate pensjonisttilværelsen – for andre gang – og ta en praktisk rolle som administrerende direktør og høyprofilert fagforeningsmotstander. I forrige uke ble en lekket videosamtale til tusenvis av butikksjefer publisert, og den gir et avslørende glimt av Schultz-mentaliteten, Starbucks anti-fagforeningsstrategi og utfordringene Workers United, barista-fagforeningen, vil møte i ukene og månedene fremover.

Men lederne på de lokale Starbuckskafeene er upålitelige fagforeningsknusere, mange steder var avstemmingene enstemmig for å organisere seg.  Og dette bringer oss til nok en anti-fagforeningsstrategi som Howard Schultz skisserte i sitt foredrag med Starbucks-ledere. I løpet av de neste ukene, sa han, kommer Starbucks til å heve lønningene og forbedre fordelene for det store flertallet av sine 350 000 ansatte, men disse økningene vil bare gå til baristaer i butikker der ingen fagforening har blitt sertifisert og ingen tariffforhandlinger står og venter.

Her kan en være sikker på at Starbucks vil utsette og undergrave eventuelle kollektive forhandlinger for å demoralisere de baristaene som jobber i fagorganiserte butikker og fraråde de som tenker på å organisere seg andre steder. Dette vil være teknisk ulovlig, men straffene for brudd på arbeidslovgivningen i USA er svært svake.

Det er spennende tider i USA.