Barnevernsseminar med Barne- og familieminister Toppe

Nestleder i yrkesseksjon helse og sosial Kurt Rønning møter barne- og familieminister Kjersti Toppe (Foto: Aina Larssen / Fagforbundet)

Denne våren har Fagforbundet vært på flere møter og samlinger i regi av departementet og stortinget, der Fagforbundet har gitt sine viktige innspill på barnevernfeltet.

05.05.2022 av Aina Larssen
Sist oppdatert: 05.05.2022

Stortinget ved Ap og Sp inviterte Fagforbundet med på seminar på Stortinget i mars. Barne- og familieminister, Kjersti Toppe, var der for å lytte til, og ta med seg innspillene tilbake til departementet. Fagforbundet var til stede på seminaret med blant andre Barneombudet, Fosterhjemsforeningen, KS, Ideelt barnevernsforum, Landsforeningen for barnevernsbarn med flere.

- Fagforbundet fikk løftet frem flere utfordringer vi står overfor på barnevernfeltet, og vi fikk spesielt trukket frem hvilke utfordringer og belastninger fosterforeldre og beredskapsforeldre står overfor i sitt daglige virke som oppdragstakere, forteller Kurt Rønning, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial.

Fagforbundet organiserer fosterforeldre og beredskapsforeldre, og er opptatt av å fremme deres behov for å få på plass en tryggere og bedre arbeidshverdag.

- Fagforbundet er glad for at regjeringen har forpliktet seg i Hurdalsplattformen når det gjelder flere viktige områder på barnevernfeltet, sier Rønning.

I Hurdalsplattformen bekreftes det blant annet at regjeringen skal jobbe videre med, og få på plass kvalitetsreform i barnevernet, ny fosterhjemslov, finansiering av barnevernsreformen og ettervernet.

Dere kan lese mer om Fagforbundets innspill til barneversseminaret i vedlegget.