Brudd i forhandlingene i kultursektoren

I pensjonsdiskusjon med Spekter: Fra venstre Nora Hagen (Fagforbundet), Christine Thomassen (Creo), Lise Olsen (leder, LO Stat) og Dag Agledal (NTL). (Foto: LO Stat)

LO Stat og Spekter har ikke kommet til enighet om livslange og kjønnsnøytrale pensjonsytelser i kultursektoren. Nå er det mekling fram mot fristen 10. mai.

28.04.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 28.04.2022

Partene er enige om å fortsette pensjonsforhandlingene for medlemmer i Fagforbundet, NTL og Creo. Gjennom frivillig mekling med Riksmekler Mats Rulands hjelp, skal LO Stat og Spekter utrede mulighetsrommet fram mot meklingsfristen 10. mai ved midnatt.

- LO stat mener det bare finnes ett troverdig og realistisk alternativ til ny pensjonsordning i kultursektoren, og det er vårt krav om en såkalt hybridpensjon. Likevel skal vi selvsagt være med på å se på mulige løsninger fram mot mekling, for om mulig unngå en ny streik i kultursektoren, sier Lise Olsen, nestleder i LO Stat og forhandlingsleder.

Blir det ingen enighet 10. mai starter streiken i kultursektoren opp igjen.

Les mer i Fagbladet: Partene i kultursektoren må igjen til riksmekleren