Fornøyde med årets konferanse

Faggruppe for barsel- og barnepleiere f.v.: Anne-Rigmor Eliassen, Eva-Lill Coyle, Klara Lybekk og Sonja Waagaard (Foto: Fagforbundet)

Årets nasjonale konferanse for barsel- og barnepleiere og jordmødre var en suksess, mye takket være Fagforbundets faggruppe for barsel- og barnepleiere i samarbeid med faggruppen for jordmødre.

08.04.2022 av Emilie Storli
Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 22.mars startet årets nasjonale konferanse for barsel- og barnepleiere og jordmødre. Fagforbundets faggruppe for barsel- og barnepleiere jobbet hver dag under konferansen for å lose deltakerne gjennom tre spennende dager med faglig påfyll.

- Vi er heldige som har så engasjerte medlemmer, skryter leder av Yrkesseksjon helse og sosial Iren Luther, som deltok alle tre dagene sammen med medlemmene.

Debatt om nåtidens og fremtidens helsetjenester

Konferansen startet med spennende debatt om nåtidens helsepersonellkriser og løsninger for fremtidens helsetjenester. Debatten ble ledet av nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial, Kurt Rønning, i panelet satt Anett Michelsen fra faggruppen for jordmødre, Line Ernestussen fra faggruppen for amublansearbeidere, Ole Henrik Bjørkholt som er statssekretær for arbeidpartiet, og Hans Inge Myrvold som er helsepolitisk talsperson i senterpartiet. Temaet engasjerte deltakerne i salen og politikerne fikk med seg gode innspill og invitasjoner til arbeidsplasser.

Nyttig faglig påfyll

De to neste dagene var fulle av nyttig faglig påfyll fra ulike perspektiver. Det ble blant annet snakket om resuscitering av nyfødte, medikamenthåndtering, forebygging av vold, vannfødsel og hypothermibehandling.

Konferansen ble streamet og kan sees via gruppen for barsel- og barnepleiere på Facebook: dag 1, dag 2, og dag 3.