– Bra med sterkere styring av private barnehager

Mette Nord

Mette Nord (Foto: Birgit Dannenberg)

I dag ble det lagt frem nye regler for private barnehager. – Regjeringas forslag vil gjøre at det offentlige tar tilbake kontrollen over private barnehager, sier Mette Nord.

08.04.2022
Sist oppdatert: 29.04.2022

Etter 5 måneder i regjering la kunnskapsminister Tonje Brenna fram regjeringas forslag til nye regler for private barnehager og privatskoler. Dette er helt klart en ny kurs i barnehagepolitikken.

– Velferdskronene våre skal gå til å lage verdens beste barnehage for barna og en god arbeidsplass til de ansatte. Vi er glade for at regjeringa har lytta til Fagforbundet og Storberget-utvalget, og går nå inn for at det offentlige skal ta tilbake kontrollen over barnehagene som vil sikre at fellesskapets midler skal gå til barnehagedrift, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

– Åtte år med høyrepolitikk som har ledet til privatisering og oppsplitting av barnehagene er over. Regjeringas forslag er et taktskift og vil gjøre det vanskeligere for store barnehagekonsern å tjene store penger, sier Nord.

Flere seire for Fagforbundet

Forslaget baserer seg i stor grad på arbeidet til det regjeringsoppnevnte Storberget-utvalget der Fagforbundet har hatt en representant. Regjeringas forslag inneholder flere seire for Fagforbundet:

• Lovfeste at alle private barnehager skal være et selvstendig rettssubjekt.
  • Forbud mot å ha annen virksomhet sammen med barnehagen.
  • Forbud mot å ta opp lån andre steder enn i bank.
  • Innføre meldeplikt ved salg og andre organisatoriske endringer.

Den største seieren er at barnehagene nå må organiseres som selvstendig rettssubjekter. Dette gir innsyn til en mer detaljert og sikker informasjon om økonomien i den enkelte barnehagen.

– At barnehagene nå skal organiseres som selvstendige rettssubjekter er vi spesielt glade for. Dette vil gi våre tillitsvalgte, foreldre, kommuner og andre nødvendig innsyn slik at de kan følge med på at hver offentlig krone barnehagen får, blir brukt til det beste for barn og voksne i barnehagen. Gang på gang har vi fått dokumentert at det i dag er for lite innsyn og kontroll med private barnehager, sier Nord.

Fagforbundet vil at alle barnehageansatte skal ha gode lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår, uavhengig av hvor de er ansatt. Vi er ikke imot private barnehager, men kritisk til at noen kan tjene seg rike på barnehagedrift og at det brukes som investeringsobjekt.

Vi er utålmodige

Flertallet i Storberget-utvalget foreslo også en modell (lokal samhandlingsmodell) som gir kommunene økt ansvar og myndighet, også over private barnehager. Forslaget innebar at kommunene kan sette kvalitetskrav til barnehagene, vilkår for hvilke barnehager som skal ha støtte (kommersielle eller ideelle) og krav til gode lønns- og arbeidsvilkår.

– Vi har fortsatt en vei å gå, men regjeringa tar i dag et stort steg i riktig retning. Framover skal Fagforbundet jobbe for å sikre kommunene muligheten til å stille krav før tildeling av tilskudd og økt styring over barnehagestrukturen, sier Nord.

– Dette vil være bra for barna og bra for de ansatte i alle barnehagene. Det kan lede til høyere bemanning, en lønn å leve av og muligheten til flere lærlinger. I dag er en god dag for barna i barnehagene, men vi er utålmodige, avslutter hun.