Ga ledelsen marsjordre om lønn

Skjærgårstjener: Nestleder i Fagforbundet, Sissel Skoghaug, får låne roret av Jan Olav Johnsen, skipper i skjærgårdstjenesten i Lillesand. Han er opprinnelig båtbygger og lager brygger og tilrettelegger for fri ferdsel for badegjestene som kommer om sommeren. (Foto: Renate Tårnes)

Nestlederne i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen og Sissel M. Skoghaug fikk klar beskjed om at lønna må opp da de besøkte medlemmer i Ås, Kristiansand og Lillesand tidligere i mars.

08.04.2022 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 21.04.2022

I tida rundt årets lønnsoppgjør er ledelsen i Fagforbundet rundt om i landet for å møte medlemmer.

Rundt lunsjbordet hos kommunens teknisk etat i Ås var engasjementet stort foran årets lønnsoppgjør. Det merkes ute blant Fagforbundets medlemmer at strøm, mat og drivstoff har blitt dyrere. Nå er forventningene høye foran årets oppgjør.

– Prisene går opp og vi må ha noe å betale med. Får vi noe mer kjøpekraft i år? Akkurat nå ser det dårlig ut. Vi taper igjen og igjen, fortalte Morten Karlsen. Han ønsker seg kronetillegg for alle.

Karlsen mener lønnsøkning prosent slår veldig skjevt ut når lønnsnivåene er så ulike i utgangspunktet.

– En overgang til en ordning med kronetillegg vil være bedre for de med lavere lønn, sier han.

Vil ha kronetillegg og reallønnsvekst

Og til akkurat det fikk han tydelig svar fra Fagforbundets nestleder. Fagforbundet kjemper for kronetillegg.

– Vi skal jobbe for kronetillegg fremfor prosenter, det tror jeg er mulig å få til. Det er vanskelig å anslå hvor stor prisveksten vil bli i år, men jeg tror det er mulig å få til et lønnsoppgjør som sikrer folk mer kjøpekraft, sa Odd Haldgeir Larsen til Ås Avis som dekte møtet.

På gamle trakter

Det var ikke tilfeldig at det var akkurat Ås kommune som ble besøkt av Odd Haldgeir Larsen. Nestlederen startet nemlig sin yrkeskarriere som banemester nettopp her. Etter møtet med medlemmene bar turen videre til gamle trakter og besøk på banen Larsen hadde ansvar for. Der ble han tatt imot av tidligere kollega Fred Ekstrøm som viste rundt i gamle lokaler. Nostalgitoppen ble nådd da Ekstrøm fant frem fotografier fra Larsens tid som banemester.

Gode minner: Odd Halgeir Larsens tidligere kollega, Fred Ekstrøm, vartet opp med gamle fotografier fra den tiden nestlederen i Fagforbundet var banemester på Ås stadion. (Foto: Lars Helgerud)

Ambulansearbeidere, byggdrifter og en skipper

Fagforbundets nestleder Sissel M. Skoghaug fikk møte mangfoldet i de ulike yrkesgruppene som forbundet organiserer på sin tur rundt i Agder. Ambulansearbeiderne i Kristiansand fortalte om en mer hektisk hverdag med flere uttrykninger enn noen gang, byggdrifteren om en stille hverdag da alle på bygget flyttet på hjemmekontor under pandemien og skipperen om hvordan han gjør klart til storinnrykk av badegjester til sommeren.

– Fagforbundet er så mangfoldig og det er utrolig lærerikt å få være med medlemmene ut på arbeidsplassen og se hvordan de hver dag går på jobb for å gjøre hverdagen til oss andre bedre, sier Skoghaug.

Også i Agder var både tillitsvalgte og medlemmer tydelig, det er hele laget som skal ha et godt lønnsoppgjør.