Tariff 2022: Beredskap i alle ledd

Forberedt: Leder av den sentrale konfliktberedskapen, Grethe Sørensen, regner med en travel vår og mange tøffe forhandlinger. Da må alt være på stell i medlemsregisteret. (Foto: Birgit Dannenberg)

Frontfaget er i havn og startskuddet for oppgjøret for medlemmene i Fagforbundet gikk 6. april. Forberedelsene til en hektisk vår står nå øverst på agendaen. Hovedtariffoppgjør betyr skjerpings i alle ledd i organisasjonen.

06.04.2022 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 20.04.2022

Oppgjøret i år blir tøft. Med høye strømpriser, økte matvarepriser og renteoppgang er det mange som sliter med å få økonomien til å gå i hop. Når prisveksten går opp, går kravene i lønnsoppgjøret opp. Resultatet fra oppgjøret i frontfaget gir en lønnsøkning på 3,7 prosent, som det blir spennende å følge om holder til reallønnsvekst. Ulike prioriteringer i LO og Unio er også et bakteppe som gir utfordringer.

Leder i Fagforbundet, Mette Nord, har sagt at målet er forbedret kjøpekraft til alle, og at resultatet i frontfagsoppgjøret skal brukes som en norm.

Hele laget må være forberedt

«Hele laget skal med» har vært gjentatt i alle kanaler fra Fagforbundet foran årets oppgjør. Forbundet har bokstavelig talt vist fram medlemmene med nye filmer og budskapsplakater. Det er ikke bare når resultatet foreligger at alle skal med, men også i forberedelsene.

I et tariffoppgjør er forbundet helt avhengig av at alle forbereder seg godt. Konfliktberedskap er et arbeid som pågår hele året gjennom opplæring av tillitsvalgte og verving av nye medlemmer.

– Fagforbundet sin tariffmakt er avhengig av korrekt registrering av medlemmer og tariffavtaler registrert på riktige virksomheter. Det gjør at vi har en god oversikt på alle medlemmer som muligens kan tas i streik, sier Grethe Sørensen, leder av den sentrale konfliktberedskapen.

Fagforbundet sin sentrale konfliktberedskap koordinerer og organiserer alle streiker og har et overordna ansvar for streikehåndboka, opplæring og veiledning til de lokale fagforeningene.

Viktig å følge med og være klar

Det har i lang tid vært gjort forberedelser i forbundsregioner og fagforeninger til årets oppgjør. Opplæring til foreningene er gitt digitalt, og av rådgivere fra kompetansesentrene.

– Sentral konfliktberedskap har godt samarbeid med våre kontaktpersoner ved forbundsregionene og kompetansesentrene og sammen koordinerer vi uttakene. Organisasjonen er klar for hovedtariffoppgjøret og mulig konflikter, når vi har alt på stell, sier Sørensen.

Godt rigga for streik

Første bud i medlemsregisteret, Fane2, er å sikre at alle medlemmene er registrert med korrekt arbeidsgiver, arbeidssted, tariffområde, stillingskode og yrkesgruppe. Fagforbundet, som er part i over 80 tariffavtaler, har fagforeninger med medlemmer hos arbeidsgivere i mange ulike tariffområder.

– Med så mange tariffområder, må hele organisasjonen til enhver tid være godt rigga for eventuelle streiker, sier Grethe Sørensen.

Under lønn og avtaler kan alle finne siste nytt om tariff og en egen tariffkalender med datoer for de ulike oppgjøra. Det er viktig at du som tillitsvalgt søker informasjon og gir tilbakemeldinger om du ikke finner det du leter etter.