Kommuneoppgjøret i gang: Krever økt lønn for alle

Forhandlingslederne for henholdsvis KS og LO Kommune: Tor Arne Gangsø og Mette Nord. (Foto: Birgit Dannenberg)

LO-forbundene i kommunal sektor, LO Kommune, krever et lønnsløft for alle i årets lønnsoppgjør. Forhandlingssammenslutningen legger rammen fra frontfaget til grunn for sine krav.

06.04.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.01.2023

">Frontfaget endte med en samlet ramme for oppgjøret på 3,7 prosent.

LO Kommune vil sikre økt kjøpekraft for alle gjennom sentrale tillegg og sikre at mindrelønnsutvikling kompenseres. Det pekes også på at årslønnsveksten i 2021 var den laveste blant de store tariffområdene. LO kommune krever at differansen mellom avtalt og reell lønnsvekst i 2021 kompenseres i årets oppgjør.

Rammes av økte utgifter

– Vi krever at hele laget skal med. Alle merker nå økte priser på strøm, drivstoff og matvarer, men det er de med lavest inntekt som blir hardest rammet. Derfor må hele laget få et godt lønnsoppgjør, og lønna må løftes fra bunnen. Vi må også fortsette kampen for likelønn og for at folk får uttelling for kompetanse, sier LO Kommunes leder Mette Nord.

Onsdag 6. april overleverte hun LO Kommunes krav til KS.

– Pandemien viste at vi er avhengige av hele laget. Det gjelder helsearbeidere, renholdere, ansatte i kollektivtrafikken, barnehageansatte, de som jobber med samfunnssikkerhet og beredskap og en rekke andre grupper. I år er det høye strømpriser og den voldsomme prisveksten etter krigen i Ukraina, som danner det økonomiske bakteppet for lønnsoppgjøret, også i offentlig sektor, sier hun.

– Det er de med de laveste inntektene som rammes mest når bensinprisene går til himmels, når rentene stiger og når prisen på handlekurven går opp. Derfor er det de som må prioriteres i oppgjøret i offentlig sektor i år. De må bruke prosentvis mye mer av sin lønn til de økte kostnadene, enn de som har høyere inntekt, sier LO Kommunes leder Mette Nord.

Forhandlingene har frist til midnatt 30. april.

LO Kommune representerer 190 000 arbeidstakere i kommunal sektor og består av disse forbundene: Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), EL og IT Forbundet, Creo, Skolenes Landsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Fellesforbundet. LO Kommune er den største forhandlingssammenslutningen i KS-området.

F.v Tonje Leborg, leder, Akademikerne kommune, Steffen Handal, leder, Utdanningsforbundet (Unio), Mette Nord, forhandlingsleder LO Kommune, Tor Arne Gangsø, forhandlingsleder KS, Lizzie Ruud Thorkildsen, leder, Delta (YS)
Forhandlingslederne på vei inn for overlevering av krav 6. april. f.v Tonje Leborg, leder, Akademikerne kommune, Steffen Handal, leder, Utdanningsforbundet (Unio), Mette Nord, forhandlingsleder LO Kommune, Tor Arne Gangsø, forhandlingsleder KS, Lizzie Ruud Thorkildsen, leder, Delta (YS) (Foto: Birgit Dannenberg)