Enighet om fellesbestemmelsene i Spekter

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon ved forhandlingene om A-delen i tariffavtalen, hovedoppgjøret 2022. F.v. Gerd Øiahals, Jacqueline Hopkinson, Anne Bondevik, Kai Nygård, Nora Hagen og Odd Haldgeir Larsen. (Foto: Kristian Brustad / LO stat)

LO stat og Spekter ble i natt enige om tariffavtalens A-del. A-delsforhandlingene markerer startskuddet for forhandlingene i Spekter, og omfatter alle medlemmer i området.

06.04.2022 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 08.04.2022

Nå starter forhandlingene for de enkelte virksomhetene, det som heter B-delen av tariffavtalen.

Vil prioritere lavlønnstillegg i lokale forhandlinger

Utgiftene øker for alle, derfor mener Fagforbundet at alle skal ha et godt lønnsoppgjør. Samtidig er det sånn at de økte prisene på nødvendigheter som mat, strøm og bensin rammer dem som tjener minst aller hardest. Derfor er det viktig å prioritere lavtlønnede i de lokale forhandlingene.

Bedre regulering av vilkår for hjemmekontor blir tema i de lokale forhandlingene der det er naturlig.

Enighet om minimumsnivå på lønn

Alle ansatte er sikret et generelt tillegg på 7 800 kroner, men lønn skal forhandles videre i B-delsforhandlingene.

Unntaket her er bussbransjeavtalen som allerede har startet forhandlingene sine og ansatte i sykehusene, der det blir gjennomført egen forhandlinger.

Ingen pensjonsløsning i kultursektoren

Partene kom ikke til enighet om pensjoner i kultursektoren. Nå skal det forhandles på virksomhetene, før LO Stat og Spekter går en ny runde.

Det var ikke veldig overraskende at vi ikke kom til enighet om kjønnsnøytrale og livslange pensjonsytelser i kultursektoren. Pensjon blir tema i de lokale forhandlingene, før LO stat og Spekter møtes igjen 25. april. Kommer vi ikke til enighet der, blir det mekling og fare for streik.

Om forhandlingene

A-delen gjelder for samtlige virksomheter i Spekter. A-delsforhandlingene danner grunnlaget for forhandlinger på hver enkelt overenskomst (B-del). I B-delen regulerer lønns- og arbeidsvilkår i den enkelte virksomhet. Deretter går oppgjøret tilbake til LO Stat og Spekter (Fase 3). Kommer ikke partene til enighet går lønnsoppgjøret til mekling.

Protokoll og avtaletekst finner du i Fagforbundets avtaledatabase