Ingvild Sønsteli Aasen: Vond ungdomstid

Ingvild Sønsteli Aasen

Ingvild Sønsteli Aasen (Foto: Privat)

Den nye lederen i Fagforbundet Midt-Gudbrandsdalen ble raskt voksen. Ikke fordi hun ville det selv, men fordi alvorlig sykdom tvang det fram.

05.04.2022 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 21.04.2022

Det er mye å glede seg over for Ingvild Sønsteli Aasen (24). For ett år siden ble hun mamma til en guttunge, forrige måned ble hun leder for den ferske fagforeninga i Gudbrandsdalen og til sommeren blir hun ferdig utdannet sykepleier.

Det var imidlertid ikke gitt at det skulle gå slik - at livet skulle fylles med glede og herlig utfordrende oppgaver. Som 16-åring fikk hun diagnosen akutt lymfatisk leukemi. I dag er hun helt frisk, men i to og et halvt år kjempet hun for livet.

Stefaren framsnakket arbeiderbevegelsen

Den unge fagforeningslederen møter framtida med et smittende smil. Hun forteller at perioden med sterke smerter og sykdom gjorde noe med henne.

– Ungdomsåra ble annerledes for meg enn for andre. Jeg ble voksen fort, sier hun.

– Mellom cellegiftkurene var jeg aktiv i Barnekreftforeningen, der jeg samlet inn penger til kreftrammede barn og unge og innredet ungdomsrom for kreftrammede på sykehusene på Gjøvik og Lillehammer. Jeg ble mer og mer opptatt av at det skulle være rettferdig. Det er nok fra denne tida engasjementet mitt kommer fra, og det som etter hvert tok meg inn i Fagforbundet, legger hun til.

Det går fram at det var flere faktorer som trakk henne inn i arbeiderbevegelsen. Det forelå klare instrukser for hva som måtte skje når hun kom ut i arbeidslivet.

– Stefaren min var aktiv i Fagforbundet, i AMK på Gjøvik, og han ga meg egentlig ikke noe valg. Jeg måtte bli medlem, og det gikk ikke lang tid før jeg ble ungdomstillitsvalgt, sier hun.

La medlemmene bestemme!

En av de første tingene hun gjorde som leder var å sørge for at de plasstillitsvalgte er godt rustet til oppgaven som de skal utføre.

– Vi må følge opp tillitsvalgte etter hovedavtalen. Det er de plasstillitsvalgte som medlemmene møter først, og da må de være godt motiverte for å stå i vervet. Det innebærer blant annet at vi må la medlemmene bestemme ved valg hvem som skal representere dem på arbeidsplassen, kommenterer Aasen.

Smart å slå sammen to foreninger

Halvveis opp i Gudbrandsdalen har det altså dukket opp en ny fagforening. Den har tett på 1000 medlemmer. Det er Fagforbundet Nord-Fron, Sør-Fron og Ringebu som har slått seg sammen og kalt seg Fagforbundet Midt-Gudbrandsdalen. Aasen kom selv fra Nord-Fron, og er bosatt på Vinstra. Hun ser positivt på den nye storforeninga.

– Sammenslåinga har gjort det mulig å etablere flere yrkesseksjonsstyrer og utvalg. Dessuten blir det enklere å rekruttere gode tillitsvalgte i en større forening, sier hun.