Fikk jobbene tilbake etter to års kamp

Det lønner seg å ikke gi opp: Hovedtillitsvalgt Kine Lorentzen og helsefagarbeider Gunn Evelyn Kristensen fikk kommunen til å snu. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

I 2020 gjorde dårlig økonomi at Vegårshei kommune valgte å si opp flere helsefagarbeidere. Det kunne ikke hovedtillitsvalgt Kine Lorentzen godta.

05.04.2022 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 20.04.2022

Til sammen var det 15 helsefagarbeidere som ble sagt opp våren 2020. Begrunnelsen var dårlig økonomi i Vegårshei kommune. Noen ble omplassert, noen tilfeller ble løst ved naturlig avgang og andre sluttet. Tilbake stod fire kampklare helsefagarbeidere som med Fagforbundets hjelp gikk til sak mot kommunen for å få jobbene tilbake.

Sjokket

Helsefagarbeider Gunn Evelyn Kristensen var en av dem. Det hele kom som et sjokk. Hun hadde jobbet i kommunen i over ti år og hadde ikke forventet å bli berørt av nedskjæringene.

Stillingen i 100 prosent ble sagt opp og hun ble tilbudt en stilling på skarve 17 prosent.

– Når man har stått på i mange år og til alle døgnets tider, og endelig jobbet seg opp til en fulltidsstilling, var det tøft å få en telefon med beskjed om at man mister jobben, sier Kristensen.

Sammen med Fagforbundet krevde hun forhandlinger.

Fra kommunen fikk helsefagarbeideren tilbud om å vaske på skolen, og tilbud om nattevaktstilling. Ingen av delene var aktuelt og hun bestemte seg for å ta opp kampen. Sammen med tre kollegaer gikk hun til sak.

Jobbet selv om hun var oppsagt

Det var aldri et alternativ for Kristensen å ikke gå på jobb, og det var nettopp det hun gjorde gjennom hele prosessen: gikk på jobb. Kollegaene var til stor støtte. Men til tross for at hun var i full sving, valgte kommunen å ansette vikarer for henne, som var på jobb samtidig. De var ofte unge og uerfarne.

- Det var jo ikke deres feil, men det føltes jo absurd, spesielt når jeg visste at kommunen trengte å spare penger, forteller Kristensen.

I mars 2021 kom nederlaget: De tapte saken i Aust-Agder tingrett.

- Lufta gikk litt ut av meg da, forteller Kristensen.

De valgte å anke dommen og helsefagarbeideren fortsatte å gå på jobb i påvente av ny rettssak. Så, i mars i år, bare halvannet døgn før ankesaken skulle opp i lagmannsretten, kom kommunen med et nytt tilbud. Alle fire fikk jobbene tilbake. Lettelsen var enorm.

- Det var bare positivt fra alle hold og jeg fikk masse gratulasjoner fra kollegaer.

Det tøffeste som tillitsvalgt

- Det har vært to lange år, med hyppige utskiftninger i ledelsen og en usedvanlig rotete prosess, forteller hovedtillitsvalgt Kine Lorentzen.

I slike prosesser kan det bli vanskelig å forholde seg til kollegaer og ledere etterhvert som saken drar ut. Lorentzen er hovedtillitsvalgt med 30 prosent frikjøp.

- Det vanskeligste for meg som tillitsvalgt har vært å møte ledere som ikke klarer å skille mellom person og rolle. Når jeg ikke jobber som tillitsvalgt, men kommer på jobb som alle andre så vil jeg jo bare være Kine. Det er det ikke alle ledere som takler like bra, sier Lorentzen.

Kines råd til andre tillitsvalgte

- Er det en ting jeg har lært fra denne saken, så er det hvor viktig dokumentasjon er. Kine Lorentzen oppsummerer det i ett ord:

- Protokolltilførsel! Under drøftingsmøtene er det arbeidsgivers plikt å føre referatet. Derfor er det så utrolig viktig å komme med tilførsler hvis det er noe  du vil ha med. Det kan bli gull verdt å vise til senere, forteller hun.

Jobbet mens hun var oppsagt.
Gunn Evelyn Kristensen og Kine Lorentzen ble invitert til Fagforbundets landsstyre for å fortelle om saken, og mottok stående applaus. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)