Internasjonal spalte: Historisk seier over Amazon

Amazon Labor Union

Amazon Labor Union (Foto: Centre for Economic Policy Research (CEPR))

Fagbevegelsen i USA har opplevd tiår etter tiår med tilbakegang.  Nå har imidlertid Amazon-arbeidere i Staten Island oppnådd den viktigste arbeiderseieren i USA siden 1930-tallet.

05.04.2022 av Rolv Rynning-Hanssen
Sist oppdatert: 05.04.2022

Å ta på seg oppgaven å beseire Amazon, et av verdens mest fagforeningsfiendtlige selskap, er en David mot Goliat-historie uansett hvem som leder innsatsen. Derfor er det spesielt imponerende at den vellykkede fagforeningsaksjonen på JFK8-lageret ble initiert av en oppkomling, Amazon Labour Union (ALU), en uavhengig og arbeiderledet fagforening.

ALU-lederne inkluderer tidligere ansatte som Christian Smalls, som ble sparket i 2020 etter å ha organisert en streik, og en liten gruppe fagforeningsaktivister inne på lageret. Mye av oppmerksomheten har vært på Smalls, men det gjenstår å fortelle historien om hvordan arbeidere på innsiden av bygningen fikk til dette forbløffende resultatet.

Innleide fagforeningsknusere

Få mennesker er bedre egnet til å fortelle historien enn Angelika Maldonado, den tjuesju år gamle lederen av ALUs arbeiderkomité. Hun jobber som pakker på nattskiftet på JFK8, og ble ikke engasjert i fagforeningsarbeid før rett før pandemien. Etter det har hun og de andre aktivistene jobbet døgnet rundt. Selv på fridagene har de vært på arbeidsplassen. Propagandaen fra Amazon har vært massiv. Innleide fagforeningsknusere prøvde å overbevise arbeiderene om å stemme nei til organisering. Det var plakater og reklame over alt, til og med på do.

Et av de store problemene var aldersgapet, aktivistene var for det meste unge. Angelika spurte eldre kolleger: «Hva om barnebarna dine må jobbe her? Hva om barna dine må? Ja, du er kanskje eldre enn meg, men jeg er også mor, og vi vil ha de samme tingene, ikke sant?»

Vant på pauserommet

– Da de fant ut at jeg også var mamma, og at jeg ofret all min fritid for å hjelpe til med å bygge en fagforening, så mange av dem virkelig hvor alvorlig dette var. Det var på pauserommet, hvor det ikke var forbudt å nevne fagforeninger, at slaget ble vunnet. Det viktigste var samtalene ansikt til ansikt. Jeg tror det egentlig var det som holdt fagforeningen i gang, avslutter Angelika.

I skrivende stund har ingen norske media rapportert om arbeidernes seier, ifølge Google.

Les hele artikkelen hvor hun samtaler med Jacobin Magazine, her er mye å lære:  https://jacobinmag.com/2022/04/amazon-labor-union-alu-staten-island-organizing)