Helse- og oppvekstfag fortsatt størst av yrkesfagene, men søkningen går ned

Illustrasjon

Illustrasjon (Foto: Fagforbundet)

Søkertall fra Utdanningsdirektoratet viser at helse- og oppvekstfag er det yrkesfaglige utdanningsprogrammet med flest søkere. Det er likevel over 500 færre søkere til helse- og oppvekstfag i år enn i fjor.

16.03.2022 av Tonje Thorbjørnsen
Sist oppdatert: 08.04.2022

Det er de store fagene som barne- og ungdomsarbeiderfaget og helsearbeiderfaget som står for det meste av nedgangen.

Etter flere år med stadig flere søkere til helse- og oppvekstfag, har det de siste årene gått nedover i søkertallene. Til vg1 ble toppen nådd med nesten 11 000 søkere i 2018. I 2022 er det 1 300 færre søkere. Til vg2 var det flest søkere i 2019, og har i 2022 1 100 færre søkere. Også til vg3/lære har det vært en nedgang med 700 søkere det siste året. I alle de andre yrkesfaglige utdanningsprogrammene er det en økning i antall søkere det siste året.

Flere jenter søker de tradisjonelt guttedominerte utdanningsprogrammene

Som før er det store forskjeller i søkemønsteret til gutter og jenter. De tradisjonelt guttedominerte programmene fortsetter å være det. Gutter dominerer i svært stor grad blant søkere til bygg- og anleggsteknikk, elektro og datateknologi og teknologi- og industrifag. Men de siste årene har det vært en økning i jenter som søker bygg- og anleggsteknikk og teknologi- og industrifag. Det har aldri vært flere jenter som søker seg til disse utdanningsprogrammene enn i år (Kilde: Utdanningsdirektoratet)