Fagforbundets SOS-barneby gir grobunn for framtidsdrømmer

Her kan du se videoen om ungdommene i Fagforbundets barneby (Foto: Fagforbundet)

Det er tolv år siden barnebyen tok imot de første barna, og nå har flere av dem flyttet til egne ungdomsleiligheter i Huambo by. Det har vært en gledefylt, spennende og litt skummel prosess for de unge, SOS-mødrene og SOS-administrasjonen.

15.03.2022 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 15.03.2022

Fagforbundet har regelmessige delegasjoner til Barnebyen for barnebykontakter i regionene. Barnebykontaktene har fått besøke det familiehuset regionen har ansvaret for. Da samles hele SOS-familien rundt et bugnende lunsjbord og samtalen går lett med oversettelse og fingerspråk. En gjenganger er spørsmålet om hvilke drømmer barna har. Ungene har hatt svarene klare: brannmann, lærer, lege, politi, sykepleier, statsminister … og millionær! Selv om yrkesdrømmene har vært ulike, så har begrunnelse vært sammenfallende. Ungene har fra tidlig alder uttrykt et ønske om å gjøre en forskjell i samfunnet, gjøre situasjonen bedre for de som faller utenfor, gi helsehjelp og utdannelse. Selv jenta som ville bli millionær ville ikke ha vært det så lenge, hun skulle nemlig gi bort pengene sine til de fattige. Noen av de eldste barna har pekt på at de har ønsket å få bukt med korrupsjon, politivold og dyp urettferdighet.

I en video som en liten fotogruppe i barnebyen har laget på egne premisser, så kommer det fram det som vi innerst inne har visst: Å bli en del av SOS-barnebyer betyr å få muligheten til å ha håp om en framtid, å makte og våge å ha drømmer.  For mange av barna og familiene i lokalsamfunnsprogrammet har det eneste håpet og drømmen handlet om å kunne ha nok mat nok denne dagen og denne uka, å ha et trygt sted å sove.

Som en av jentene i videoen sier:

– SOS-barnebyer har forandret livet mitt. Jeg fikk muligheten til å ha drømmer, til å være en annen jente, til å kunne gjøre nye ting. Gudskjelov og takk for at jeg både kan drømme og også oppfylle drømmene mine

Medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i Fagforbundet løfter sammen over 2000 barna opp fra motløshet til et liv som gir et fundament for å ha drømmer og muligheter til å realisere dem.

I februar var det Fagforbundet Oslo som økte mest i statistikken over antall faste bidragsytere. Hele statistikken finner du her