Advokatforsikring - fristen går snart ut

- Advokatforsikring er litt som det reservedekket du kjører rundt med og som kanskje virker unødvendig de fleste dager - helt til det dagen du plutselig trenger det, sier Svend Morten Voldsrud. (Foto: Shalamov / Mostphotos)

Fristen for å tegne Fagforbundets advokatforsikring til 79 kroner måneden går ut den 31. mars. Om man ønsker å tegne den etter dette så må man tegne LOfavørs individuelle advokatforsikring til kroner 167,- i måneden.

10.03.2022 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 31.03.2022

Kollektiv avtale om advokatforsikring ble lansert i fjor høst og fram til for en uke siden var det drøye 22 000 av Fagforbundets medlemmer som hadde den. Men - etterhvert som fristen nærmer seg er det stadig flere som kaster seg på tilbudet. Bare i løpet av den siste uka har antall medlemmer med advokatforsikring steget til 30 000.

"Gamle" medlemmer må aktivt bestille den, mens nye medlemmer får den automatisk hvis de ikke reserverer seg. De aller fleste nye medlemmer sier ja til den, men AU-medlem Svend Morten Voldsrud skulle gjerne sett at tallet på bestillinger fra "gamle" medlemmer var høyere.

– Fagforbundet har alltid stilt med juridisk hjelp på jobben til medlemmer som trenger det. Når vi tilbyr advokatforsikring er det for å kunne sikre medlemmene våre juridisk hjelp også i privatlivet. Det er en rimelig forsikring som fort kan bli avgjørende ved små og store hendelser i livet, sier Voldsrud.

Krevende informasjonsløp

Advokatforsikring har vist seg å være noe mer utfordrende enn andre medlemsfordeler å kommunisere viktigheten av ut til medlemmene. Det er en type forsikring som ikke alle kjenner til fra før, og den krever at man setter seg litt inn i hva fordelene egentlig er.

Svend Morten Voldsrud

- Mange tenker at den kun kan brukes ved konflikter og at de ikke trenger den, men advokatforsikringen gir også forebyggende hjelp, for eksempel med juridiske dokumenter som testamenter, gjeldsbrev, samboerkontrakt og kjøpsavtaler. Mange vet heller ikke at den også gjelder for ektefelle/samboer og hjemmeboende barn under 20 år, forteller Voldsrud.

31. mars er fristen for å sikre seg advokatforsikringen til kollektiv pris, 79 kroner i måneden.

– Fagforbundet vil muligens kjøre kampanjer hvor medlemmene kan tegne til laveste pris senere, men vi vet ikke når dette vil skje, sier Voldsrud.

Han anbefaler medlemmer som ikke har tegnet forsikringen om å lese informasjon som har kommet på e-post og som ligger på nettsida. Samtidig oppfordrer han tillitsvalgte til å sette seg inn i den nye fordelen.

LOFavør Advokatforsikring:

• Ubegrenset juridisk rådgivning og fullverdig advokathjelp i konflikter og rettsaker innen blant annet arv, familie og barn, kjøp, krenkende nettpubliseringer, forsikringssaker.
  • Dekning av juridiske kostnader opp til 3 millioner kroner i en tvist når saken må løses ved klagebehandling eller i retten (egenandel på kr 3 000 påløper ved tvist).
  • Full dekning av egne og eventuelt idømte sakskostnader, om saken må avgjøres i domstolene.
  • Tilgang til viktige, digitale juridiske avtaler utarbeidet av advokatene i HELP.
  • Forsikringen gjelder deg som medlem, din ektefelle/samboer og hjemmeboende barn under 20 år. Ved tvist i husstanden gjelder forsikringen for deg som har medlemskap i Fagforbundet.

Les mer og bestill