Fagligpolitisk samarbeid med kulturministeren

LOs kulturforbund møtte kulturminister Anette Trettebergstuen til felles fagligpolitisk dialogmøte. (Foto: Fagforbundet)

Statsråd Anette Trettebergstuen inviterte LOs kulturforbund til et felles fagligpolitisk dialogmøte med politisk ledelse i kultur- og likestillingsdepartementet (KUD). – Godt å bli lyttet til og tatt med på råd, sier May Britt Sundal, leder i yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst.

10.03.2022 av Heidi Andreassen-Dukes
Sist oppdatert: 07.03.2023

Politisk ledelse i KUD ønsker et tett og godt samarbeid med fagbevegelsen og lav terskel for kontakt.  De ønsket å diskutere hvilke saker og utfordringer arbeidstakerorganisasjonene mente det var viktig at tas tak i den kommende perioden.

Kulturmangfold sikres ute i kommunene

May-Britt Sundal og Anne Green Nilsen fra Arbeidsutvalget i Fagforbundet pekte på betydningen av den kulturelle grunnmurens betydning og at den kommunale kultursektoren har behov for økte økonomiske rammer. – Det kommunale kulturlivet er viktig for å sikre et mangfold blant kunstnere og publikum, og denne delen av kulturlivet må anerkjennes, sa Sundal i møte med statsråden.

Mangfold i kulturuttrykkene starter med mangfold blant kunstnerne. Kulturproduksjon blant ungdom foregår i fritidsklubben og på kulturskolen. Det er viktig at gratistilbud finnes og sikrer at klasse, etnisitet, religiøs tilknytning og økonomi ikke spiller noen rolle for deltakelse.

Tydelig beskjed om å skrote ABE-reformen

LO-forbundene tok også opp ABE-reformen som skal effektivisere statlig sektor. Alle var tydelig på at den må skrotes i kultursektoren.

– I et teater eller i scenekunst fører effektivisering til færre teateroppsetninger eller dyrere billetter, informerte Sundal.

Scenekunstinstitusjonene har ikke et byråkrati som kan kuttes i, økonomiske nedskjæringer må gjøres ved å ha færre skuespillere ansatt.

– Dette var neppe hensikten med ABE-reformen, sier Sundal.

Løsning på pensjon

Etter en lang kulturstreik minnet Fagforbundets Sundal og Nilsen om at institusjonsvirksomhetene som hadde offentlig tjenestepensjon, skal i fremtiden ha en kjønnsnøytral og livsvarig pensjon.

– Det er viktig både for kultursektoren og likestillingsspørsmålet at regjeringen kjenner de ulike elementene i pensjonsspørsmålet, og vi oppfordrer kulturministeren til å bidra til å finne en løsning på pensjonsdiskusjonen, sier Nilsen.