Vedtok autorisasjon for paramedisinere, naprapater, osteopater og manuellterapeuter

– Saken har i lang tid vært en prioritert sak for Fagforbundet. Vi har vært en ivrig pådriver for å få dette på plass, sier Iren Luther, leder av Yrkesseksjon helse- og sosial i Fagforbundet.

09.03.2022 av Eskild Hustvedt
Sist oppdatert: 09.03.2022

Tirsdag 8. mars voterte Stortinget over innstillingen fra helse- og omsorgskomiteen om å gi autorisasjon til naprapater, osteopater, paramedisinere og manuellterapeuter, med 70 stemmer for og 29 mot. Du kan lese hele vedtaket på stortinget.no.

Luther er glad for at innspillene til forbundet har blitt lyttet til, og at mange av forslagene og innspillene er ivaretatt i det som nå er vedtatt.

– Dette har vært en hjertesak for våre medlemmer i mange år, kommenterer Luther.

Overgangsordning for nasjonal paramedic

Stortinget vedtok at regjeringen skal vurdere en overgangsordning som kan gi ambulansearbeidere og sykepleiere med nasjonal paramedic-etterutdanning mulighet til å bli autorisert som paramedisiner etter søknad.

– Det har vært selvsagt for oss at de som har gått foran og tatt videreutdanning i nasjonal paramedic må få mulighet til å få autorisasjon som paramedisiner når det ble vedtatt. Vi hadde derfor håpet at Stortinget var tydeligere på det, sier Luther.

– Nå ønsker vi regjeringa velkommen til å prate med oss, sånn at vi får dette på plass så snart som mulig, legger hun til.

Viktige yrkesgrupper i behandling av muskel- og skjelettlidelser

Naprapater, osteopater og manuellterapeuter skal også få autorisasjon. Luther trekker særlig fram behandling av muskel- og skjelettlidelser som et viktig satsingsområde.

– Muskel- og skjelettlidelser er et stort problem, både for den enkelte og for samfunnet. Det at disse yrkesgruppene nå får autorisasjon legger grunnlaget for bedre behandling og forebygging av lidelser, avslutter hun.