Diskuterte smitteverntiltak med kulturdepartmentet

Leder i Fagforbundet teater og scene, Mari Røsjø

Leder i Fagforbundet teater og scene, Mari Røsjø (Foto: Ola Erik Blæsterdalen)

Fagforbundet deltok sammen med andre arbeidstakerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjonene på et møte med Kulturdepartementet fredag 11. februar. Møtet handler om hvordan tiltaksnivåene for smittevern bør innrettes ved en framtidig smitteoppblomstring.

16.02.2022 av Heidi Anderssen-Dukes
Sist oppdatert: 03.02.2023

Fra Fagforbundet deltok leder i Fagforbundet teater og Scene, Mari Røsjø. Hun presiserte at det er nødvendig å ha tillit til kultursektoren.

– Aktørene selv kan vurdere hvordan smittevernet bør ivaretas. Kulturaktørene tar smittevern på det største alvor, og forskningen så langt viser at det er minimalt med smitte på kulturarrangementer, sier Røsjø.

Budskapet var at kulturen må gis den samme tilliten som andre deler av samfunnet til å drive smittevernforsvarlig uten en nasjonal antallsbegrensning.

– Det er også avgjørende med økonomiske kompensasjonsordninger som iverksettes samtidig med eventuelle tiltakspakker, sier hun.

Bedre begrunnelser dersom de blir stengt ned

Fagforeningslederen var også tydelig på at myndighetene må komme med bedre begrunnelser dersom de stenger ned kulturvirksomhetene på nytt.

– Det har vært litt for lett å stenge ned kulturlivet. Samtidig bruker vi tid på å komme oss til der vi var før pandemien og det må være støtteordninger på plass til vi har kommet oss på beina.