Få en slutt på økonomisk støtte til Israels okkupasjon!

Fagforbundet er med i den internasjonale Don't Buy into Occupation-koalisjonen. 26 norske, europeiske og palestinske organisasjoner står sammen i kravet om å få en slutt på økonomisk støtte til Israels okkupasjon av Vestbredden og Gaza.

04.02.2022 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.02.2022

Okkupasjonen står i veien for palestinernes rett til selvbestemmelse. De ulovlige israelske bosettingene fører til omfattende brudd på palestinernes rettigheter, inkl. beslaglegging av jord, tvangsflytting, husrivninger og skade på eiendom og livsgrunnlag.

Denne uken setter koalisjonen fokus på den internasjonale finansaktøren BNP Paribas som har også vært i Norge siden 1985. BNP Paribas er Europas største långiver til selskaper som tjener på forretninger med de ulovlige bosettingene.
BNP Paribas yter finansielle tjenester til banker som finansierer byggeprosjekter i israelske bosettinger, og til selskaper som leverer anleggsmaskiner som brukes til riving av palestinske hjem. Det er snakk om store summer. 17,3 mrd US dollar i form av lån og finansielle garantier i 2021.

Vi mener at BNP Paribas – i tråd med internasjonale retningslinjer for ansvarlig næringsliv – bør øve påvirkning på selskapene for å få dem til å avslutte forretninger med bosettingene.

Er du enig? Send en beskjed til BNP Paribas i dag og be dem å ta ansvar: https://bit.ly/3L1VE7k

Se også HKs forbundsleder Christopher Beckhams sterke Don't Buy Into Occupation appell

Caption