Fagforbundet representert i utvalg om framtidig styring av sykehusene

Sissel M. Skoghaug, nestleder i Fagforbundet ble fredag utnevnt til å sitte i utvalget som skal se på endringer i styringen av sykehusene og helseforetaksmodellen. – Jeg er svært glad for å få muligheten til å bringe LOs og Fagforbundets ideer og meninger inn i utvalgsarbeidet, sier Skoghaug.

04.02.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.02.2022

I lang tid har Fagforbundet ment at det er nødvendig å gjøre endringer i styringen av sykehusene.

– I hovedsak er det to viktige områder som har behov for endring. For det første mener vi det er nødvendig med økt folkevalgt legitimitet i styrene med forankring i våre folkevalgte nivåer, sier hun.

Sikre best mulig helsetjenester

Skoghaug peker deretter på at dagens finansieringssystem har et stort innslag av innsatsstyrt finansiering. En særlig utfordring er at det kan bidra til å skjule reelle investeringsbehov i helseforetakene og at sykehusene må spare på drift for å kunne investere i sykehusbygg og utstyr.

– Det blir viktig å etablere et finansieringssystem som i større grad enn i dag er tilpasset formålet til sykehusene, nemlig å gi innbyggerne best mulig helsetjenester, sier Skoghaug.

– Jeg vet det er et omfattende arbeide som ligger foran oss. Men oppdraget er svært viktig både for våre medlemmer og ikke minst hele landets befolkning, avslutter Skoghaug som gleder seg til å ta fatt på oppgaven.

Her kan du lese mer om utvalgets mandat og sammensetning.