Fagforbundet ber Nederland gjenoppta støtten til UAWC og fordømme terrorstemplingen

Den nederlandske regjeringen kunngjorde 5. januar 2022 at Nederland avslutter sin finansielle støtte til Union of Agricultural Work Committees (UAWC). Nederland har i mange år vært en ledende partner og giver for det palestinske sivilsamfunnet, og beslutningen har vekket internasjonale reaksjoner.

26.01.2022 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 26.01.2022

Fagforbundet og 59 andre organisasjoner har i et brev til ministrene Wopke Hoekstra og Liesje Schreinemacher oppfordret regjeringen til å reversere beslutningen og avvise Israels terrorstempling i oktober i fjor av de palestinske rettighetsorganisasjonene Addameer, Al-Haq, Bisan Center, Defense for Children-Palestina (DCI-P), UAWC og Union for Palestinian Women's Committees (UPWC).

Nederland egne granskning Israels påstander viser at det ikke finnes noen som helst bevis for koblingen mellom terrorisme og organisasjonene.

Det er organisasjonenes oppfatning at agendaen bak terrorstemplingen er å forhindre sivilsamfunnets dokumentasjon av  Israels brudd på internasjonal lov og menneskerettigheter.

Les hele brevet her.