Fagforbundet fornøyd med nye karanteneregler

May-Britt Sundal, leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fagforbundet er fornøyd med de nye karantenereglene fra regjeringa. De innebærer at ansatte ikke lenger må gå på jobb mens de har karantene etter arbeidstid.

14.01.2022
Sist oppdatert: 17.01.2022

– Vi er fornøyde med at regjeringa har lytta til fagbevegelsen og sørget for like karanteneregler for alle, sier leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May Britt Sundal.

Fritidskarantene, spesielt for ansatte i skole, barnehage og SFO, har skapt harme i en allerede presset sektor. Mange har vært redde for å dra med seg smitte til arbeidsplassen og med det smitte barn og ansatte. For mange av medlemmene i oppvekstsektoren har det vært umulig å beskytte seg mot smitte ved å holde avstand eller bruke munnbind og annet verneutstyr.

Dette er de nye reglene

Smittekarantene for øvrige nærkontakter til smittede personer, altså ikke husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære, blir erstattet av et testregime. Og de nye reglene trer i kraft fra og med fredag 14. januar.

Øvrige nærkontakter anbefales å teste seg 3 dager etter nærkontakt, og ny test 2 dager senere (dag 5), men ikke å gå i karantene.

Åpner for lokale vurderinger

I tillegg har regjeringen gått tilbake til grønt nivå for videregående skoler og voksenopplæring og gult nivå for barnehager og grunnskoler der smittesituasjonen tilsier det. Nå skal kommunene gjøre egne lokale vurderinger av situasjonen og sette tiltaksnivå.

– At det i større grad blir mer lokal vurdering av smitteverntiltakene betyr mer involvering av våre tillitsvalgte. Det har vi forberedt kompetansesentrene våre på, og de skal være klar for å motta spørsmål fra tillitsvalgte ute på arbeidsplassene, avslutter Sundal.