Nyttårshilsen fra styreleder

Godt nytt år!

13.01.2022 av Svein Skisland
Sist oppdatert: 08.05.2023

Gjennom snart to år har jeg gledet meg til å ha det helt vanlig igjen. Men så feil kan en ta. Også ved inngangen til 2022 setter pandemien sitt tydelige preg på både jobb og fritid. Dette gjelder for mitt arbeid som rådmann og for virksomheten i fagforeningen vår.

De fleste av oss begynner å bli skikkelig lei av denne lille rakkaren av et virus som så til de grader preger hverdagen og som stiller store krav til oss som toppledere. Samtidig er det svært tilfredsstillende å se at kommunal sektor så til de grader leverer. I alle ledd gjøres en fantastisk innsats for å skape trygghet for innbyggerne i en spesiell situasjon og samtidig holde det daglige maskineriet i gang. Som kommunalt ansatte og kommunale toppledere er det også viktig at vi løfter blikket. Det er andre som har mistet jobben. Det er mange som ikke kan stole på framtida lenger – eller som har fått livene sine snudd på hodet. Vi får, tross alt, lov til å stå i noe som er større enn oss selv. Og selv om det enkelte ganger knaker i krefter og motivasjon er vi ganske så trygge. Det er i hvert fall ikke pandemien som gjør vår lederjobber utrygge. Vi må ikke glemme det!

For fagforeningen har selvsagt både 2020 og 2021 var spesielle. Siden nytt styre ble valgt i januar 2020 har vi kun hatt mulighet til å samles fysisk en eneste gang. Dette var i september i fjor ha vi klarte å arrangere en fysisk samling i Oslo med styret for foreningskontaktene. Resten av aktiviteten har foregått på Teams. Hvordan det blir framover er usikkert. Årsmøtet som skulle vært avholdt nå i januar er utsatt til i mars. Vi håper at dette kan avholdes fysisk. Viktigste sak i året som er gått er at vi har fått på plass en god løsning med å få tilgang på god juridisk kompetanse sentralt i Fagforbundet som kan bistå medlemmene på en rask og god møte når det oppstår konfliktsituasjoner som krever handling og solid kompetanse. Vi arbeider også aktivt med et opplegg for å skaffe foreningen nye medlemmer. Dette vil vi komme sterkt tilbake til i løpet av våren. I tillegg opplever vi å ha god kontakt med Fagforbundet sentralt der veien er kort for å komme med innspill til aktuelle saker i den kommunale verden. Dette setter vi stor pris på.

Mye er krevende med korona, men ikke alt er trist. Jeg tror faktisk ikke vi skal undervurdere de positive følgende. Det høres kanskje rart ut å si det, men jeg mener det. For første gang opplever mange ungdommer, barn og voksne at velferd og rikdom ikke er noe de kan ta for gitt. Tryggheten, skolen, fritidstilbudene, pengene, billig strøm i kontakten og jobb er ikke så selvsagt som vi trodde. Vi er faktisk sårbare selv om vi bor i verdens tryggeste og rikeste land. Jeg tror mange av oss har godt av å bli minnet om akkurat dette. Vi har godt av å få justert kompassene våre.

Men – og dette er helt sentralt: Skal vi tåle denne viktige lærdommen, må vi ha minst ett trygt sted å være. Vi må ha en venn, en familie, en arbeidsplass eller noe annet som er et grunnfjell å stå på. Vi må ha et fundament for å tåle utryggheten. Som kommuner har vi strukket oss uendelig langt for å hjelpe de som ikke har den grunnleggende tryggheten. Heldigvis er mange hjulpet, men jeg er bekymret for de tause som vi kanskje aldri fører noe fra.

Jeg tror mange har kommet nærmere hverandre de siste to årene. Vi har kjent på hva som er viktig og hva som ikke er så viktig. Dette er lærdom vi må inn i kriser for å få – og vi gjør erfaringer vi kan få bruk for senere i livet.

Med disse ordene og refleksjonene vil jeg ønske alle våre medlemmer et riktig godt nytt år!

Svein Skisland, styreleder.