Minneord om Jarle Øra

(Foto: https://pixnio.com)

Minneord - Jarle Øra (1939-2021)

13.01.2022 av Svein Skisland
Sist oppdatert: 24.03.2022

Det var med sorg vi i Fagforbundets avdeling for rådmenn og andre ledere mottok budskapet om at Jarle Øra døde 2. oktober etter en tids sykdom.

Gjennom flere tiår var Jarle en markant skikkelse i vår fagforening. Allerede i 1997 ble han valgt til foreningskontakt for Region Midt. I 2000 ble han valgt inn i foreningens styre. Begge disse vervene har han hatt fram til i dag. I tillegg har han hatt rollen som juridisk rådgiver for foreningen. I denne rollen har han vært en uvurderlig ressurs og en svært dedikert medarbeider.

Utallige er de sakene der Jarle gjennom alle disse årene har bistått våre medlemmer når det har vært behov. Uansett hvor i vårt langstrakte land et medlem trengte hjelp kunne vi ringe til Jarle. Han var alltid klar til å reise til medlemmet og yte juridisk bistand på svært kort varsel. Hans juridiske kompetanse var av høyeste klasse. I tillegg hadde han menneskelige egenskaper som bidro til at sakene ble løst på en god måte for alle parter. Jarle var alltid på jakt etter de gode løsningene. Han var romslig og raus og hans lune kommentarer - ofte med snert og humor – kunne løse opp i selv de mest fastlåste situasjoner.

Som kollega i styret var Jarle en ressurs både faglig og sosialt. Han var meget kunnskapsrik og kunne spontant holde «små foredrag» om en rekke tema. Temaene kunne veksle fra fly fra krigens dager, båter og skip i alle varianter, reiser til ulike deler av verden og ikke minst sportslige prestasjoner som den store styrkeprøven på sykkel fra Trondheim til Oslo. Det var alltid lærerikt og hyggelig å være i Jarles selskap.

I dag er det rart og trist å tenke på at Jarle er borte. Han betydde mye for foreningen og vi tror foreningen betydde mye for Jarle. Vi tar med oss de gode minnene videre. Våre tanker går framfor alt til hans nærmeste familie. Det er i takknemlighet vi lyser fred over Jarle Øra sitt gode minne.

På vegne av Fagforbundets fagforening for rådmenn og andre ledere

Svein Skisland

Leder av styret