Audette lærer søm gjennom Fagforbundets SOS-barneby

Fembarnsmor Audette er med i barnebyen lokalsamfunnsprogram i Huambo. Da hun hørte at skredderkurset skulle starte opp med en ny runde, meldte hun seg straks på.

17.12.2021 av SOS-barnebyer
Sist oppdatert: 17.12.2021

– Jeg har alltid hatt lyst til å lære søm, men jeg har aldri hatt muligheten tidligere. Dette kurset er så viktig for meg. Når jeg er ferdig, kan jeg starte min egen lille bedrift og på sikt klare å ta meg av familien og barna mine på egen hånd.

Audettes håp er at hun skal klare å skaffe seg en egen symaskin. Med en stabil inntektskilde vil hun kunne sikre barna skolegang og mat på bordet. Hennes mål er å bli selvstendig og kunne gå ut av familieprogrammet mot slutten av året.

Albertina

Albertina er 27 år, og har vært med i SOS-barnebyers lokalsamfunnsprogram i to år. Hun har fire barn i alderen ett til ti år, og forteller at de var i en veldig vanskelig livssituasjon før de ble med i familieprogrammet. Da mannen døde, måtte hun og barna flytte inn hos moren. Uten inntekt hadde hun ingen mulighet til å forsørge barna.

Da hun ble med i familieprogrammet, fikk hun hjelp til å bygge seg et eget hus og støtte slik at barna kunne gå på skole og i barnehage. Hun har tatt kurs i både søm og dekorasjon, men mangler foreløpig sin egen symaskin. Gjennom familieprogrammet har hun også fått opplæring i jordbruk, samt redskaper og såfrø. Nå produserer hun maismel som hun selger på markedet.

– Livet er mye bedre nå, forandringen er stor. Jeg har fått viktig hjelp og Barnabyhe har vært en viktig støtte for meg i denne tiden. Målet mitt nå er å få en symaskin slik at jeg kan tjene penger på å sy klær, og at barna mine skal få yrkesopplæring og en jobb når de blir store nok.

Albertina med sønnen. Foto Turid Weisser
Albertina med sønnen. Foto: Turid Weisser

Albertina ønsker også å bli frivillig i lokalsamfunnet, og har allerede startet på introduksjonskurs og opplæring. Frivillige som selv har fått støtte gjennom familieprogrammet, er en viktig ressurs for andre i lokalsamfunnet.

Stor aktivitet i yrkesopplæringen

Til sammen 984 voksne har tatt del i yrkesopplæringskursene som Fagforbundets SOS-barneby arrangerer i samarbeid med myndighetene. Av disse er de aller fleste fra lokalsamfunnsprogrammet. De fleste av kursene arrangeres i barnebyen, mens skredderkurset holder til på SOS-skolen, Cambioteskolen.