Tusenvis har fått rent vann gjennom Fagforbundet SOS-barneby

Gjennom ordinære programmer og ekstraordinære Covid-tiltak bidrar nå barnebyen med at rundt 15.000 mennesker får en mer levelig hverdag i Angola . Det er spesielt vannprosjektene rundt omkring i landsbyer rundt de tre SOS-barnebyene som gjør at vi når ut til så mange. For Fagforbundet og SOS-Angola har det vært viktig at lokalsamfunnene rundt de to andre SOS-barnebyene får nyte godt av de samme Covid-tiltakene som områdene rundt Fagforbundets barneby i Huambo. Tilgang til rent vann er et helt sentralt tiltak mot korona og for å hindre andre sykdommer.

08.12.2021 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.12.2021

Lave smittetall – økende antall ekstremt fattige

Angola har lave registrerte smittetall, men landet var raskt ute med strenge restriksjoner for å beskytte befolkningen. Helsevesenet er svært mangelfullt slik at spredning av smitte vil få store helsemessige konsekvensene. Restriksjonene har ikke kun vært av det gode. De sosio-økonomiske konsekvensene av pandemien har kommet samtidig med historisk lav oljepris i 2020 og tørke i 2021. Fattigdom er utbredt, og antall ekstremt fattige, dvs. mindre enn 1,90 USD å leve for pr dag, har økt dramatisk.  Til tross for at Angola er rik på ressurser som bl.a. olje, så er landet fremdeles på FNs liste over verdens minst utviklete land. FN vurderer konsekvensen av pandemien til å føre til at Angola vil forbli på denne listen i minst 3 år til.  Tørken som har rammet spesielt Huambo-provinsen har ført til økt nød.

Afonso Castro, direktør for SOS-Angola forteller at barn som tigger i gatene har økt betraktelig, og det har vært helt nødvendig å distribuere mat til  familiene i lokalsamfunnsprogrammene som er hardest rammet. Fagforbundets Covid-tiltak har derfor ikke bare gått til å sikre landsbyer borevann og brønner, men også nødhjelp.

Etterlengtet regn gir håp om bedre ernæring

Barnebyleder Pinto Vunge kan fortelle at regntiden har endelig kommet etter den verste tørken landet har opplevd på 40 år.  De brakke jordene tas nå i bruk og det plantes nå for harde livet. Matvareprisene er svært høye, så de kommende avlingene er helt nødvendige for familiene i barnebyen og i lokalsamfunnsprogrammet.

Fagforbundet Innlandet hadde størst økning i november

Barnebyens suksess bygger på regionenes og fagforeningene innsats for å inspirere flere medlemmer og tillitsvalgte til å verve seg som fast bidragsytere. Med et fast beløp hver måned, kan mange tusen bekker små bli til en stor å.  Pandemien har gitt oss færre møteplasser og det har vært vanskelig å ha et jevnt tilsig av nye bidragsytere. Fagforbundet Innlandet imponerte i november med en økning på hele 21. Det skyldes innsatsen til blant annet barnebykontakt Alexander Dahl som kapret 17 nye bidragsytere på Fase 2-kurs i oktober. Regionen har nå 484 faste givere.

image0bcwc.png

Foto: Fagforbundet Innlandet