Notis: Ikke bare én, men to «Årets renholder»

07.12.2021
Sist oppdatert: 07.12.2021

Fagforbundet har valgt å kåre to vinnere på renholdernes dag. Sofie Miettinen fra Viken og Marit Hetlevik fra Vestland ble «Årets renholder» for 2021. Det var umulig å skille mellom dem.

Sofie jobber på fylkeshuset i Drammen og er usedvanlig engasjert i renholdsfaget. Hun snakker faget opp i skyene og er et forbilde for unge. Hun har bl.a. reist ut på videregående skoler og markedsført faget. Ifølge kolleger er hun omsorgsfull, inkluderende, rettferdig og ansvarsbevisst. På kort tid har hun tatt fagbrev som renholdoperatør og blitt renholdsleder. Nå tar hun fagskoleutdanning i renholdsledelse.

Marit Hetlevik er en forkjemper for renhold i egenregi. Hun jobber ved Osterøytunet i Osterøy kommune. Marit er glødende engasjert og løfter arbeidsmiljøet. Hun ringer gjerne eller sender e-poster landet rundt for at hun og kollegaene skal lære mest mulig og være oppdatert på nye metoder.

Marit har gjort seg bemerket i kampen mot konkurranseutsetting. Hun fungert som talsperson i prosessen, og hun har invitert seg inn på gruppemøtene hos samtlige politiske partier og presentert hva kommunen vil miste av kvalitet og kompetanse, om renholdet skulle bli privatisert.