Nå må ansatte i skole, barnehage og SFO få boosterdose

May-Britt Sundal, leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fagforbundet mener det er viktigere enn noen gang at ansatte i skole, barnehage og SFO prioriteres i vaksinekøen. – Vi risikerer en ny nedstengning, og det tåler vi ikke nå, sier May-Britt Sundal, leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet.

03.12.2021 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 09.12.2021

I flere av landets største kommuner må barnehager redusere åpningstiden fordi de mangler folk. Mange ansatte er smitta med korona, eller har barn som er sjuke, som gjør det umulig å gå på jobb. I Bergen oppfordrer barnehager foreldre om å holde barna hjemme dersom de har mulighet til det. RS-viruset herjer fortsatt, og flere steder har influensasesongen startet. Det mangler vikarer og situasjonen er kritisk.

- Først vil jeg berømme de ansatte som nå arbeider under svært krevende forhold i landets barnehager og skoler. Dere går på jobb med stor fare for selv å bli smitta, og med det en risiko for å ta med dere smitte hjem til familien og andre. Til tross for dette viser dere gang på gang evne til å flytte på vakter eller steppe inn på andre avdelinger og barnehager. Alt for å sikre en forsvarlig bemanning i landets barnehager. Derfor er det sterkt beklagelig at helseminister Ingvild Kjerkol sier nei til å prioritere dere i vaksinekøen nå, sier Sundal.

Må vurderes på nytt

Fagforbundet ba den tidligere helseministeren om at ansatte i skole og oppvekst skulle prioriteres i vaksinekøen på lik linje med helsepersonell. Da var svaret fra ministeren nei. Nå mener Sundal at ny helseminister må ta en ny vurdering av om ansatte i skole og oppvekst likevel bør få en tredje dose.

- Situasjonen har endret seg drastisk siden vi ba om en tredje dose. Nå ser vi et kraftig utbrudd av omikron-varianten. Den kan vise seg å være mer smittsom og mer resistent mot koronavaksinen. Derfor må tilbud om boosterdose komme raskt, avslutter Sundal.