Den etterlengtede reformen

Tillit: – Offentlig sektor må styres etter samfunnsoppdraget, sier statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet Gunn Karin Gjul (t.v.). Fagforbundets leder Mette Nord (t.h.) mener at høyresidenes markedstenkning må skrotes og sier at en varig tillitsreform vil gjøre en god offentlig sektor enda bedre. (Foto: Steinar Ottesen)

På nyåret skal partene i arbeidslivet starte å meisle ut en tillitsreform i offentlig sektor. – Fagforbundet har blitt hørt av den nye regjeringa. Nå må vi ikke bare peke på feil, men peke på konkrete løsninger, sier Mette Nord.

01.12.2021 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 22.12.2021

Etter fire tiår med New Public Management er en tillitsreform i offentlig sektor endelig på trappene i Norge. Fagforbundet mener vi må skrote høyresidenes markedstenkning. En varig tillitsreform for arbeidsfolk vil gjøre en god offentlig sektor enda bedre. Det betyr færre kommersielle aktører, mindre målstyring og flere hele faste ansatte.

– Høyresidens markedsstyring og markedsløsninger hører ikke hjemme i offentlig sektor. Det er mistillitsstyring. Fagforbundet ønsker en ny kurs, og det får vi med en tillitsreform, sier Mette Nord.

– Offentlig sektor må styres etter samfunnsoppdraget

Under Kartellkonferansen på Gol deltok lederen av Fagforbundet i en panelsamtale sammen med andre tillitsvalgte og Gunn Karin Gjul som er statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet og har tillitsreformen som en del av sin portefølje.

– Regjeringen er veldig tydelig i Hurdalserklæringen at vi ønsker en stopp av markedstenkning i offentlig sektor. Det blir dårligere tjenester med markedsløsninger. Offentlig sektor må styres etter samfunnsoppdraget. Ungene skal få en best mulig skole å gå på, og de eldre skal få best mulig omsorg. Målet er ikke å tjene mest mulig penger, sier Gunn Karin Gjul.

Tillitsreformen er prioritert

Statssekretæren til kommunalminister Bjørn Arild Gram (Sp) er klokkeklar på at tillitsreform er en tydelig prioritering fra Støre-regjeringen.

– Et av de viktigste prosjektene til regjeringa de neste fire årene er å skape en tillitsreform i offentlig sektor. De fleste statsrådene vil være involvert og vi kommer til å ha god dialog med partene i arbeidslivet, sier Gunn Karin Gjul.

– Vi ser at det har vært en utvikling i offentlig sektor med mer kontroll og mindre tid til å yte tjenester. Denne onde sirkelen skal vi snu og bruke all den gode arbeidskraften på å gi gode velferdstjenester til befolkningen, sier Gjul.

Fagforbundet mener at trepartssamarbeid er en del av løsningen og er glade for at dette blir den foretrukne arbeidsmetoden.

– Det blir viktig at arbeidstakerne også bidrar til å utvikle tillitsreformen. Denne reformen kommer ikke av seg selv. For å få til det handler det om et sterkt og solid trepartssamarbeid, sier forbundslederen.