Internasjonal solidaritetsdag med det palestinske folk

Palestina, Vestbredden, muren

Palestina, Vestbredden, muren (Foto: Vegard Velle)

29. november er FNs solidaritetsdag med det palestinske folk. Den internasjonale dagen for solidaritet med det palestinske folket markeres av FN den 29. november hvert år. Det palestinske folk har blitt berøvet sine rettigheter, inkludert retten til selvbestemmelse og egen stat, i mer enn 60 år.

26.11.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 29.11.2021

Fagforbundet har støttet Palestina siden 80-tallet

Fagforbundets solidaritet med det palestinske folket går tilbake til midten av 80-tallet. I 2009 ble støtten til det palestinske folket mer målrettet ved at forbundet inngikk et langvarig samarbeid med Norsk Folkehjelp. – Det var viktig for forbundet å gjøre solidariteten konkret og mest mulig effektiv, forteller Stein Guldbrandsen, medlem av Arbeidsutvalget og ansvarlig for forbundets Palestina-arbeid.

– Politisk påvirkningsarbeid for å bryte norske bånd til okkupasjonen ble like viktig som å støtte Norsk Folkehjelps lokale palestinske partnerorganisasjoner. Det ble også viktig å spre kunnskap og engasjement bredt til våre tillitsvalgte og medlemmer, sier Guldbrandsen. – Det første vi gjorde var derfor å opprette vårt eget ambassadørkorps for Palestina. 25 tillitsvalgte har til oppgave å spre engasjement i sine fylker.

Sterke inntrykk for Fagforbundets ambassadører

– Palestinere opplever trakassering fra settlerne. De opplever å få kastet både søppel og ekskrementer på seg. Det er satt opp nettinger og hindringer for å avverge dette. Det er tragisk å se at Al-Shuhada-gata, som før var en travel og fin handelsgate, nå er blitt den rene spøkelsesgata. Grønnsaksmarkedet er ikke lenger der, og alt av palestinske butikker og boder er borte. Der man før kunne finne liv og handel, møtte vi nå kun militære kjøretøy og okkupantsoldater. Okkupasjonen er forferdelig, og viser ondskap satt i system, skrev Ole Ingvald Hansen, hovedtillitsvalgt på sykehuset i Hammerfest, etter et besøk i Hebron i 2017.

Mette Nord med støtteerklæring til det palestinske folk

Leder i Fagforbundet, Mette Nord mener Norge må slutte å støtte opp under bosettingene gjennom investeringer, og etterlyser flere tiltak for å få slutt på okkupasjonen.

–  Fagforbundet oppfordrer det internasjonale samfunnet til å iverksette tiltak for å få slutt på Israels okkupasjon, og Israel må tvinges til å stå til ansvar for brudd på folkeretten, sier Mette Nord i en støtteerklæring til det palestinske folk.

Solidaritetshilsener til det palestinske folk fra LO og Forsvar Folkeretten

Hilsen fra Initiativet «Forsvar folkeretten" v/ høyesterettsadvokat Kjell M. Brygfjeld i anledning solidaritetsdagen

Stortingsrepresentant Ingrid Fiskaa fra SV hilser det palestinske folket på solidaritetsdagen