Fagdager for dokumentasjonsforvaltning og arkiv - en vellykket konferanse med spennende innledere

Riksarkivar Inga Bolstad og Trond Finstad

24.-25. november arrangerte vi fagdager for arkiv og dokumentasjonsforvaltning for trettende gang. Konferansen samlet mange deltakere både fysisk og digitalt. Dagene ble fylt med mange spennende innledere og et bredt spekter av ulike temaer.

26.11.2021 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 01.12.2021

Samlet mange spennende innledere

Tema for konferansen var "Den digitale arkivhverdagen". Vi fikk blant annet besøk av selveste Riksarkivaren som ga oss et innblikk på hvor arkivene tar veien nå. Fredrikstads byarkivar Ingerid Gjølstad fortalte oss om arbeidet med roboten Fredrik som har effektivisert arbeidet i byarkivet. ACOS viste oss hvordan de tenker å løse funksjonene for innebygd kassajon, Epsen Sjøvoll fra Arkivverket fortalte oss blant annet om regulatorisk sandkasse for arkiv, og  Professor Herbjørn Andresen fra Oslo Met gjennomgikk den nye arkivloven som er ute på høring.

Store endringer innen arkivfeltet

Digitalisering fører til store endringer i arbeidslivet og har innvirkning på hvordan tjenester utføres. Det har skjedd store endringer også i arkivfeltet. Robtisering og automatisering er i gang for fullt. Det jobbes kontinuerlig med nye innovative løsninger, og noen av disse fikk vi høre om under konferansen. Det er også en ny arkivlov ute på høring. Det er viktig med slike areaner der vi kan samles for å diskurtere, få innspill, og ikke minst motivere hverandre.