Siden sist

25.11.2021
Sist oppdatert: 07.12.2021

Mottok du dagpenger i 2021? Da kan du få feriepenger neste år. Mens Solberg-regjeringen bare delvis fulgte opp koronaordningen som Stortinget vedtok i april, gjør nå Støre-regjeringen det fullt og helt. Det betyr følgende etter enigheten om statsbudsjettet mellom Ap, Sp og SV: Ledige og permitterte i 2021 får nå utbetalt 10,2 prosent av dagpengene i feriepenger i 2022. Partiene har sikret et opplegg som gjør at det som gjaldt for folk som var ledige og permitterte i 2020, også vil gjelde i 2021.

I 2018 sendte Fagforbundet et varsel til Arbeidstilsynet om mulige brudd på arbeidsmiljøloven hos den private omsorgsleverandøren Stendi, tidligere Aleris. Etter flere runder i retten kom dommen som slår fast at Stendi har brutt loven og utsatt omsorgsarbeidere for grove brudd på deres rettigheter som arbeidstakere. Fagforbundet mener det er på høy tid at Arbeidstilsynet tar en ny vurdering. Mens Arbeidstilsynet og Fagforbundet er uenige om alvorlighetsgraden i varselet, er arbeidsminister Hadia Tajik tydelig på at brudd skal følges opp. Hun legger til grunn at Arbeidstilsynet følger opp varsler om grove brudd på arbeidsmiljøloven, men støtter ikke Fagforbundets kritikk om at Arbeidstilsynet ikke fulgte opp varselet i 2018, skriver Klassekampen.

Hvert år kårer Fagforbundet Rakkestad årets lærling. I år gikk prisen til den 21 år gamle helsefagarbeideren Ludvig Martinsen Ekeberg. - Det er helt tydelig at Ludvig har gjort et godt inntrykk på både kolleger og brukere. Tilbakemeldingene har vært mange og utelukkende positive, sier ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Rakkestad, Linn Trinborg, til Rakkestad Avis.

Kommuner som vil, klarer å øke andelen heltidsansatte ved målrettede tiltak. Det viser eksemplene Kommunal Rapport omtalte fra Aukra og Alstahaug.

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) innfører pensjon fra første krone allerede neste år, for alle over 13 år.

– Fjern momsen på strømregninga, foreslår leder i EL og IT Forbundet, Jan Olav Andersen. Den utgjør et 25 prosents tillegg på toppen av strømregninga. De tre nordligste fylkene har allerede unntak. Dette kan gjøres gjeldende for hele landet mens strømprisene er så høye som nå, og det kan gjøres umiddelbart, mener Andersen.

Ål er årets nynorskkommune – får unge til å halda på nynorsken. Kvart år sidan 2009 har Kulturdepartementet og Språkrådet delt ut prisen «Årets nynorskkommune».

Fagforbundet Notodden har bidratt med med benker for 15 000 til Heddalshuset. Heddalshuset skal være møteplassen for bygdefolket i Heddal. Drømmen er bl.a. mekkesenter i kjelleren for ungdom, men huset skal være for absolutt alle.

Bemanningssituasjonen i hovedstadens barnehager er kritisk, ifølge Fagforbundet. Barnehageansatte etterlyser gjeninnføring av smitteverntiltak. – Det er egentlig mer krevende nå enn da vi hadde rødt nivå i barnehagene. De ansatte er veldig slitne, det er mye sykdom, og så godt som umulig å få tak i vikarer, sier Berit Tevik, leder i Fagforbundet barn og oppvekst i Oslo, til Dagbladet.

Det jobbes for fullt for at pasientens skal slippe å fryse i det nye sikkerhetsbygget til St. Olavs hospital på Østmarka i Trøndelag. Vannet er for kaldt, innetemperaturen for lav og lyset for sterkt er tilbakemeldingene som kom da pasientene var på plass i det nye bygget. - Jeg skjønner at folk ikke er så glad i å dusje i kaldtvann. I et bygg til 436 millioner kroner, så må dette løses. Vi kan ikke leve med at vannet er så kaldt, sier Ulf Steen som er plasstillitsvalgt i Fagforbundet og ansatt ved sikkerhetsbygget.