Hele laget må styrkes i helsesektoren

(Foto: Steinar Ottesen)

Sissel Skoghaug holdt et glødende innlegg under Kartellkonferansen direkte rettet til Jonas Gahr Støre. – I pandemien har vi fått bekrefta det vi lenge har visst og hevdet. Vi trenger alle for at helsevesenet skal lykkes, sier nestlederen i Fagforbundet.

25.11.2021 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 25.11.2021

At alle våre medlemmer er like viktig i pleie- og omsorgssektoren var hovedbudskapet til en av nestlederne i Fagforbundet fra talerstolen under Kartellkonferansen på Gol.

– Det gjør meg stolt å vite at alle våre ulike yrkesgrupper har fått synliggjort og bevisstgjort flere om hvor viktig jobben de utfører er, sier Sissel Skoghaug.

– Vi kan ikke ha søkelys på kun en viktig yrkesgruppe; sykepleier – som jeg selv tilhører. Fagforbundet vil at alle skal med; portører, teknikerne, sykepleiere, helsefagarbeidere, helsesekretær, leger og alle andre, sier Skoghaug.

Må ha høyere bemanning

Mange av våre medlemmer i pleie- og omsorgssektoren har vært slitne i mange år, og en lang og krevende pandemi har gjort situasjonen langt verre. Derfor var Sissel Skoghaug klokkeklar i innlegget at helsevesenet trenger økt bemanning.

– Noen må velge deltid for å bevare helsa, andre har blitt sykemeldte og noen har blitt uføre. Det er ingen tvil om at vi må ha høyere bemanning. Våre medlemmer er slitne. Vi må ha nok fagfolk, vi må dele oppgavene mellom yrkesgruppene og vi trenger hele faste stillinger, sa Sissel Skoghaug etter sitt innlegg.