Er det bra å ha tillitsvalgt-vervet på CV-en?

Fagorganiseringa har vært under sterkt press i det siste. OSS spurte fire tillitsvalgte: Er det bra å ha med et verv som tillitsvalgt på CV-en?

12.11.2021 av Birgit Dannenberg
Sist oppdatert: 12.11.2021

Torild Stenersløkken, hovedtillitsvalgt i Gausdal kommune

– Ja! Man lærer å samarbeide og er et talsrør for medlemmene ovenfor arbeidsgiver. God kontakt bidrar til konfliktløsning, man unngår uro på arbeidsplassen. Jeg har aldri opplevd negative reaksjoner på mitt verv som tillitsvalgt. Til og med da jeg jobbet i privat sektor, var vi nærmest forplikta til å være fagorganisert. Det er en skremmende maktarroganse som ikke hører
hjemme i vår tid at enkelte arbeidsgivere ser ut til å true arbeidstakere fra å organisere seg.

Vebjørn Stigen,ungdomstillitsvalgt Fagforbundet Vestfold og Telemark

– Jeg mener det det er bra å ha med at man har vært tillitsvalgt på CV-en. Det å være tillitsvalgt gir en god erfaring videre i arbeidslivet. Å være tillitsvalgt er noe man skal være stolt av, jeg har hørt fra flere som rett og slett ikke ønsker å ta med denne erfaringen på CV-en da det er forbundet med noe negativt. Min opplevelse er at det å ha tillitsvalgterfaring med på CV-en er utelukkende positivt.

Sara Shafighi, opplæringsansvarlig Fagforbundet Trondheim

– Det er gull verdt! Det viser at man er en viktig ressurs og at man er villig til å ta på seg et ekstra ansvar. Tillitsvalgte landet over har en sentral rolle på sine arbeidsplasser og i sine foreninger for å ivareta arbeidsfolks rettigheter. Det er en givende og nødvendig jobb som jeg virkelig håper arbeidsgivere verdsetter.

Anita Torpengen, hovedtillitsvalgt Fagforbundet Sandefjord

Erfaringen min som plasstillitsvalgt er bare positiv. Det er viktig å kunne lov- og avtaleverket i arbeidslivet, å kunne rettighetene sine og spillereglene i yrkeslivet. Et godt samspill med hverandre og med arbeidsgiver gir dessuten verdifull kunnskap om arbeidsmiljø. Jeg anbefaler å bytte på rollen som tillitsvalgt , så alle får med seg den viktige erfaringen på sin arbeidsplass.