Rødgrønt statsbudsjett : – Regjeringa setter arbeidsfolk først

Fornøyd med det rødgrønne budsjettet.

Fornøyd med det rødgrønne budsjettet. (Foto: Fagforbundet / Lars Helgerud)

Regjeringas budsjettforslag reduserer forskjellene og setter arbeidsfolk først. – Dette viser at Norge får en ny kurs med den rødgrønne regjeringa, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

08.11.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.11.2021

Fagforbundet mener at det rødgrønne budsjettet imøtekommer flere av Fagforbundets viktigste krav:

• En mer rettferdig skattepolitikk
  • Styrket velferd gjennom økte overføringer til kommunene og sjukehusene
  • Økning av fagforeningsfradraget
  • Reversering av flere av høyreregjeringas usosiale kutt
  • Lavere barnehagepriser
  • Flere får mulighet til å kjøpe sin første bolig
  • Økning av pendlerfradraget
  • Styrking av Arbeidstilsynet og kampen for et ryddig arbeidsliv
  • Styrking av NAV og mer penger til tiltaksplasser og arbeidsavklaring
  • Lavere avgift på strøm

– Fagforbundets medlemmer er aller mest opptatt av at forskjellene mellom folk må ned. Derfor er det svært gledelig at den nye regjeringa på så kort tid viser at de vil bekjempe Forskjells-Norge, sier Nord.

Øker skattene for de rikeste

Hun viser til at regjeringa foreslår å øke skatten for de rikeste og kutte den for vanlige arbeidsfolk. Dessuten peker Nord på at regjeringa øker overføringene til kommunene.

– Dette vil ikke bare styrke velferdstjenestene, men også gjøre at kommunene kan fjerne ufrivillig deltid. Mange av våre medlemmer er rammet av deltidskrisa, og nå forventer vi at dette blir prioritert over hele landet, sier Nord.

Øker fagforeningsfradraget

Fagforbundet skryter også av at regjeringa nå vil styrke det organiserte arbeidslivet når det blir billigere å være fagorganisert, ved at skattefradraget skal dobles på to år.

– Våre nærmere 400.000 medlemmer vil merke dette ved at de får mer penger i lommeboka, sier Nord.

Jobber for arbeidsfolk

Hun mener også at det er tydelig at Norge har fått ei regjering som står på arbeidsfolks side.

Selv om Nord mener den rødgrønne regjeringa tar landet i riktig retning, hadde hun ønsket seg mer. Nord sier at hun gjerne skulle sett at regjeringa gjeninførte feriepengetillegget for permitterte og arbeidsledige.

– Vi forstår at det er krevende å gjøre store endringer i budsjettet på så kort tid som regjeringa har hatt til rådighet. Nå forventer vi at et godt budsjett blir enda bedre i forhandlinger med SV i Stortinget. Dessuten forventer vi at budsjettet for 2023 blir enda rødere og grønnere.