Fagforbundet gir full støtte til de palestinske terror-stemplede organisasjonene

Fagforbundet er en av 241 regionale og internasjonale organisasjoner som har undertegnet en felles oppfordring til det internasjonale samfunnet om å støtte og beskytte det palestinske sivilsamfunnet og menneskerettighetsforkjempere.

01.11.2021 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.11.2021

19. oktober 2021 besluttet den israelske forsvarsminister Benny Gantz å definere Addameer Prisoner Support and Human Rights Association , Al-Haq Law in the Service of Man (Al-Haq), Bisan Center for Research and Development , Defense for Children International-Palestine (DCI-P), Union of Agricultural Work Committees (UAWC) og Union of Palestinian Women's Committees (UPWC) som terrorgrupper under israelsk antiterrorlov.

De 241 organisasjonene ber det internasjonale samfunnet og regjeringer kreve at Israel trekker tilbake terrorlistingen, og fordømme den ulovlige anvendelsen av israelsk nasjonal lovgivning i det okkuperte palestinske territoriet.  Videre oppfordrer organisasjonene at det internasjonale samfunnet, spesielt EU og medlemslandene som er sentrale støttespillere og givere til det palestinske sivilsamfunnet, sørge for at banker og finansinstitusjoner i deres jurisdiksjon får beskjed om at Israels terrorstempeling av de palestinske organisasjonene er ubegrunnet og uanvendelig.

Angrep mot det palestinsk sivilsamfunnet har pågått i årevis

Den israelske staten har gjennom mange år slått hardt ned på, trakassert og forfulgt motstandere av okkupasjonen og Israels folkeretts- og menneskerettighetsbrudd. Dette har foregått samtidig som FNs spesialrapportører blir nektet innreise til Israel/Palestina.  Den internasjonale observatørgruppen TIPH (Temporary International Presence in the City of Hebron) som Norge ledet, ble lagt ned 2019 da Israel nektet å fornye avtalen om tilstedetilværelse.

– Det siste framstøtet fra israelsk side for å ramme det palestinske sivilsamfunnet er et forsøk på å straffefritt fortsette okkupasjonen, anneksjonen, apartheidregimet og menneskerettighetsbruddene mot palestinerne, uttaler Stein Guldbrandsen, medlem i Arbeidsutvalget.

FN, EU, israelske menneskerettighetsorganisasjoner og utenriksminister Anniken Huitfeldt tilbakeviser at det finnes grunnlag for terror-stempelet.

LO-sekretariets uttalelse: Israel må trekke tilbake terrorlistingen av palestinske organisasjoner