Tre gode grunner til å bli tillitsvalgt

Mye fint å hente i erfaring som tillitsvalgt!

Mye fint å hente i erfaring som tillitsvalgt! (Foto: Andrii Yalanskyi / Mostphotos)

Har du lurt på om du kanskje skal prøve deg som tillitsvalgt? Det syns vi er en strålende ide! Fagforbundet har Norges beste opplæring for tillitsvalgte, så det er bare å hoppe inn i utfordringen. Her kommer tre gode grunner til å bli tillitsvalgt på jobben.

28.10.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 29.10.2021

Grunn nr 1: Vær med å sikre arbeidstakers rettigheter

Tillitsvalgte er en av de viktigste rollene i det norske arbeidslivet. Det er nemlig de tillitsvalgte som er Fagforbundets representanter på arbeidsplassen.

Uten fagforeningene, og i praksis de tillitsvalgte, ville Norge sett helt annerledes ut:

• Det er mange land i verden hvor 5 ukers ferie er en fjern drøm.
  • I Norge får både mor og far foreldrepermisjon.
  • Faste ansettelser er normen

Og det er bare noen få ting av en lang liste seire for fagbevegelsen. Det er gullet vårt, og vi må passe på at rettighetene våre ikke reverseres samtidig som vi kjemper videre for bedre rettigheter for vanlige arbeidstakere i Norge.

Grunn nr 2: Å være tillitsvalgt er en lærerik og spennende oppgave

Fagforbundet har kjempegod opplæring for tillitsvalgte. Faktisk mener vi at det er Norges beste tillitsvalgtopplæring.

Grunn nr 3: Du er med på å lage en bedre arbeidsplass

En arbeidsplass med høy grad av fagorganisering, og orden i systemene er en bedre arbeidsplass for alle.