God okkupasjonsfri jul!

Verken brus eller kullsyrevann smaker godt med den bitre bismaken av okkupasjon, skriver Anna Lund Bjørnsen og Ingvild Skogvold i denne ukas hjertesak.

02.12.2014 av Anna Lund Bjørnsen og Ingvild Skogvold
Sist oppdatert: 26.10.2021

Anna Lund Bjørnsen, leder av Fellesutvalget for Palestina, og Ingvild Skogvold, rådgiver i Norsk Folkehjelp.
Foto: Werner Juvik/Unge funksjonshemmede

Kampanjen "La boblene briste – boikott SodaStream!" krever at selskapet flytter all produksjon ut av den ulovlige bosettingen Ma’ale Adumim på okkuperte Vestbredden.

SodaStream sine kullsyremaskiner blir et stadig vanligere syn i norske hjem, mye takket være deres miljøprofil og markedsføring. Det er sikkert mange som vurderer å kjøpe en SodaStream-maskin i julegave til familie og venner. Men maskinene er imidlertid ikke så miljøvennlige og fornuftige som mange kanskje tror.

SodaStream støtter okkupasjonen av Palestina

SodaStream er nemlig en av mange bedrifter som har virksomhet på ulovlig okkupert palestinsk jord. SodaStream har sitt hovedproduksjonslokale i industrisonen Mishor Adumim, tilknyttet bosettingen Ma’ale Adumim på okkuperte Vestbredden.

En bosetting er et boligområde bygget på palestinsk land som bare er for israelere. Israels kolonisering av Vestbredden hindrer muligheten for en tostatsløsning, er ulovlig i følge folkeretten, og fordømmes av FN, USA, EU og Norge.

Nektes vann

I 47 år har Israel stjålet mer og mer av palestinernes land. Industrisonen hvor SodaStream har sin fabrikk er bygget på land som tilhører de palestinske landsbyene Abu Dis, Al-Izriyyeh, Al-Issawiyyeh, Al-Tur og Anata. I tillegg bruker selskapet vannressurser som israelske myndigheter har konfiskert fra palestinerne.

SodaStreams produksjonsvirksomhet i Mishor Adumim bidrar til økonomisk utvikling i de ulovlige bosettingene. Gjennom å skatte til bosettingskommunen er SodaStream med på å finansiere fortsatt okkupasjon av Palestina. I tillegg mottar selskapet skattelette fra den israelske staten for å ha fabrikk på okkupert område.

SodaStream bruker slagordet «set the bubbles free». Men verken brus eller kullsyrevann smaker godt med den bitre bismaken av okkupasjon, som frarøver palestinere grunnleggende rettigheter og frihet.

Men, har dere ikke vunnet denne kampanjen allerede?

SodaStream har gitt beskjed om at de skal flytte sin produksjon ut av okkupert palestinsk jord innen 2015, noe som er veldig bra! Fram til dette skjer oppfordres alle norske butikker og privatpersoner til å slutte å handle SodaStream-produkter. Det er viktig å følge med på hva SodaStream faktisk gjør og ikke hva de sier de skal gjøre.

Min oppfordring til deg:

Ikke legg SodaStream under juletreet, og fortell andre at du ikke ønsker deg SodaStream til jul.

Den 6.desember er det nasjonal aksjonsdag mot SodaStream med aksjoner over hele landet - bli med og vis din motstand mot okkupasjonen!

Se oversikt over hvor det skal være aksjoner og stands.

Om du ikke har mulighet til å være med kan du hjelpe oss med å spre budskapet gjennom en Thunderclap som blir sendt ut til dine følgere på sosiale medier dersom du signerer. Thunderclappen når ut til over 50 000 personer nå, men bidra til at det glade budskap når enda flere.

Hold deg oppdatert på kampanjen på vår Facebook-side.

Ingen SodaStream under juletreet! God okkupasjonsfri jul!