Vi har ikke tillitsvalgt på jobben - men trenger en - hva gjør jeg?

25.10.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 25.10.2021

Bli valgt!

Har du lyst til å bli tillitsvalgt må du, som navnet sier, bli valgt. Du må være medlem i Fagforbundet, og de som velger deg er Fagforbundets medlemmer på arbeidsplassen din - det er de som gir deg tillit til å representere dem.

Les mer om hvordan det er å være ny som tillitsvalgt

Medlemsmøte er stedet

Vanligvis kan du stille til valg på et medlemsmøte, men hva gjør du dersom det ikke finnes noen tillitsvalgte på jobben din som arrangerer medlemsmøter, eller arbeidsplassen ikke er omfattet av en tariffavtale i det hele tatt?

Du skal ikke stå alene - ta alltid kontakt med fagforeninga di

Fagforbundet har fagforeninger i alle landets kommuner. Tenker du at dere trenger en tillitsvalgt på jobben din kan du ta kontakt med fagforeninga di - så vil de hjelpe deg med å gjennomføre et medlemsmøte der dere kan få valgt en tillitsvalgt.

Finn din fagforening

Har ikke tariffavtale?

Hvis du jobber et sted uten tariffavtale er veien fram litt vanskeligere. Men regelen er den samme - ta kontakt med fagforeninga di, så får du hjelp.

Arbeidsplassendin kan opprette en tariffavtale med Fagforbundet fordi de tenker det er bra, men ganske mange arebidsgivere er ikke veldig opptatt av dette.

Vi kan kreve tariffavtale

Dersom arbeidsgiver ikke vil opprette en tariffavtale kan vi fortsatt kreve en tariffavtale - men da må minst ti prosent av de ansatte være medlemmer i Fagforbundet for at vi kan gjøre det. Dette vil Fagforbundet gjøre på vegne av deg og kollegene dine som er medlemmer hos oss.