Italia: Kamper om covid-19 tiltak

Mange her i Italia mener at den 15. oktober 2021 vil bli stående som en mørk dag og en skammens dag i Italias historie.

22.10.2021
Sist oppdatert: 22.10.2021

Fra denne dagen blir Italia det første landet i Europa hvor du trenger et koronapass for ikke bare å få tilgang til de fleste offentlige områder (slik det allerede er tilfellet for alle borgere over 12 år) men alle arbeidsplasser også, offentlige eller private. Passet viser at du har blitt vaksinert mot covid-19, nylig har testet negativt eller har kommet deg etter sykdommen i løpet av de siste seks månedene. Alle uten et slikt pass risikerer å bli satt på ulønnet permisjon og få bøter på så mye som 1500 euro.

«Vi har alltid vært forpliktet til å vaksinere, men vi kan ikke unngå å innse at politikken for øyeblikket ikke ser ut til å finne en enighet, og derfor må vi sikre arbeidsplassene» sa presidenten i Italias arbeidsgiverforening, Confindustria, Carlo Bonomi, etter møtet med fagforeningene.

Hovedorganisasjonene CGIL, CISL og UIL kom med et tilbud om å akseptere sterke tiltak når de gikk til forhandlingene, men de dikterte også vilkårene for ja: «Vi har gitt Confindustria vår vilje til å sette seg ned for å styrke tiltakene for å gjøre arbeidsplassene tryggere. Og vi har vist vår vilje til å diskutere fordelene ved lov om plikten til "Grønt pass", så lenge kostnadene ikke faller på arbeiderne». Dette sa lederen av CISL, Luigi Sbarra, etter Confindustria-fagforeningsmøtet om det grønne passet.

Den største hovedorganisasjonen i Italia, CGIL, fikk hovedkontoret sitt stormet under en demonstrasjon for et par uker siden.

Nå arrangere CGIL sammen med CISL og UIL det de kaller «Mai più fascismi»-demonstrasjonen, Piazza S. Giovanni i Laterano, et historisk sted knyttet til fagforeninger og venstresiden. Det er en demonstrasjon mot den økende fascismen i Italia og fagforeningene krever forbud mot fascistene.

Angrepet på CGIL-basen ble fordømt av regjeringen og på tvers av det politiske spekteret.

Ledere av ny-fascistiske Forza Nuova ble deretter arrestert på siktelser for angivelig orkestrering av volden, og gruppens nettsted ble tatt ned i påvente av en kriminell etterforskning.

I de største havnebyne streiker havnearbeiderne mot de nye covid-reglene, og de har store demonstrasjoner i Genova, Trieste og Ancona.

Covid-takene splitter både partier og fagbevegelse i Italia, men har også gitt ny-fascistene en mulighet til å komme på gatene.