Kan arbeidsgiver kreve at du tester deg for korona?

Å ta vaksine er frivillig.

Å ta vaksine er frivillig. (Foto: Syda Productions / Mostphotos)

Etter at Norge åpnet opp etter koronapandemien er det fortsatt testing som gjelder for å få bukt med pandemien - men kan arbeidsgivere kreve at de ansatte tester eller vaksinerer seg?

21.10.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.10.2021

Arbeidstilsynet har fått mange spørsmål om dette og har derfor laga en ressursside om spørsmålet.

Testing er frivillig

Arbeidsgiver kan i utgangspunktet ikke kreve å få vite vaksinasjonsstatus eller testing. Å ta vaksine er frivillig og er ikke noe arbeidsgiverne kan pålegge arbeidstakerne.

Må snakke med de tillitsvalgte

Arbeidsgivere kan ikke innføre kontrolltiltak, slik som å spørre om vaksinasjonsstatus eller kreve koronatesting, dersom de kan gjennomføre andre tiltak som reduserer risikoen for smitte tilstrekkelig.

Etter at disse tiltakene er satt i verk, kan arbeidsgiverne fortsatt ha en risiko for smitte som gjør det nødvendig med kontrolltiltak.

Dersom arbeidsgivere ser at det er behov for kontrolltiltak, skal de alltid sørge for å drøfte tiltakene med de tillitsvalgte. Drøftingen skal skje så tidlig som mulig. De må sammen evaluere tiltakene jevnlig for å sikre at det fortsatt er behov for tiltakene.

Åpner for omplassering

Iren Luther, leder i yrkesseksjon helse og sosial, understreker også viktigheten av god kommunikasjon. Helsepersonell har et selvstendig valg om hvorvidt de vil vaksinere seg, men for de som jobber med spesielt sårbare pasientgrupper har arbeidsgiver alltid anledning til å anbefale på det sterkest sine ansatte til vaksinering

- De er ikke lett å skulle si at helsepersonell som ikke er vaksinert skal gå med munnbind og vaksinerte ikke, da utleverer man de uvaksinerte. Arbeidsgiver må uansett drøfte tiltak med tillitsvalgte i virksomheten å bli enige om hvilke regler som bør gjelde, sier Luther.

Hun mener det bør være rom for å omplassere ansatte i en pandemisituasjon. - Det er viktig å huske på at det er noen som ikke kan ta vaksiner fordi de eksempelvis er hypersensitive - slike ansatte bør kanskje få andre arbeidsoppgaver en periode. Både for å beskytte sine pasienter og seg selv, mener Iren Luther.

Les mer på arbeidstilsynets sider