Kulturstreiken: Juleforestillingene kan bli avlyst

Fagforbundet har streiket i flere uker for en rettferdig pensjon som skal være lik for kvinner og menn. – Kulturdirektørene velger heller pensjonskamp enn å levere juleforestillinger til Oslos befolkning, sier Mari Røsjø.

15.10.2021 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 17.10.2021

– Det er dypt tragisk at vi står i denne situasjonen. Nå har samfunnet åpnet opp, men direktørene velger å stå utenfor istedenfor å tilby folket juleforestillinger. Vi blir tvunget ut i streik for noe som burde være en selvfølge i 2021, at kvinner og menn skal ha lik pensjon, sier Mari Røsjø som er leder av Fagforbundet Teater og Scene.

Mandag 18. oktober tas flere medlemmer ut i streik fra Nationaltheatret. Vi kjemper videre for en rettferdig pensjon og de streikende er mer motivert enn aldri før, men direktørene velger å ikke holde løftene sine. Konsekvensen kan bli at nesten alle juleforestillingene i Oslo kan bli avlyst.

– Dette er store kulturinstitusjoner som mottar offentlig støtte fra våre skattepenger. Den offentlige støtten kommer med et stort samfunnsoppdrag. De skal levere kunst og kultur med høyest mulig kvalitet til et størst mulig publikum. Nå får ikke befolkningen juleforestillinger fordi kulturdirektørene heller velger pensjonskampen enn å levere på samfunnsoppdraget.

Enkel løsning på kulturstreiken

Fagforbundet, NTL og Creo har stått sammen i kulturstreiken i over 40 dager. Det er ingen komplisert løsning.

– Løsningen er at arbeidsgiverne innfrir det de lovet i 2016. Da er streiken over i morgen og innbyggerne kan begynne å glede seg til juleforestillingene som står på rekke og rad. Det er kun 1 prosent kostnadsforskjell mellom innskuddspensjon og hybridpensjon, sier Røsjø

– Streiken handler om en rettferdig pensjon. En pensjon som skal vare livet ut og være like god for menn og kvinner, avslutter fagforeningslederen.