Solsikker til fryd og glede

Foto Ingunn Eriksen

Foto Ingunn Eriksen (Foto: Ingunn Eriksen)

Barnebyens første solsikkekonkurranse er over og vi kan konstatere at det har blitt dyrket solsikker i hager over det ganske land. Takk til alle som har sendt inn bilder.

13.10.2021 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 15.10.2021

Vi har kåret vinnere i følgende kategorier:

Høyeste solsikke i hagen:

Inger Fredriksen fra Nøtterøy stakk av med førsteprisen med solsikke på hele 3, 52 meter.

Det er en imponerende høyde! Den høyeste solsikken registrert i Norge er en måling fra 2014 på uvanlige 5,70 meter. De fleste har god grunn til å være stolte over høyder over 3 meter.  Det klarte Elisabeth Horne fra Drammen (3.39 m), Maria Kvamme fra Kongsberg (3,25) og Celsa Berbusmel fra Trondheim (3,10 m).

Det norske klimaet setter likevel sine begrensninger til å nå verdensrekorden satt i 2014 i Tyskland med oppsiktsvekkende 9,17 meter.

Høyeste solsikke i verandakasse/potte:

Det er få som har plantet solsikkefrøene i verandakasser. Espen Sørensen fra Troms ble den ubestridte vinner ved å plante sine frø i potter i kalde nord. Hele 1,41 meter ble den høyeste av solsikkene hans, og den blomstret til og med etter en frostnatt! Espen er en klar inspirator med sine grønne fingre. I tillegg er han barnebykontakt for Fagforbundet Troms. Medlemmer og tillitsvalgte oppfordres til å ta kontakt med han og be han fortelle om den flotte barnebyen vår. Fagforbundet Troms har før storfylket Viken ble etablert, i all tid toppet månedsstatistikkene over flest faste bidragsytere til barnebyen. I Troms er det nå 539 bidragsytere og en ekstra takk går til dem som har gjør barnebyen i stand til å gi barn og unge kjærlighet, omsorg, fellesskap og skolegang.

Beste selfiebilde

Det var ikke helt lett å kåre en vinner i denne kategoriene, for her var det flere gode kandidater. Valget falt ned på Hilde Anita Bakken og hennes åpne smil. Hilde Anita bor på gård i Lier og for å glede turgåere har de plantet en hel solsikkeråker foran gården slik at det skal se pent ut.

Hyggeligste stedet for å glede andre

Birgit Dannenberg gikk av med seieren for hennes solsikkebidrag i Hjemmets kolonihage i Oslo.  Kolonihagen er åpen for hele Oslos befolkning og er kjent for mange gjennom barnetv-programmet Portveien 2 med Eli Rygg, Jarl Goli og Terje Strømdahl på 80-tallet.  Kolonihagen har også sin egen solsikkekonkurranse, og i år vant jentungen Ophelia over alle voksne med sin solsikke på hele 3,16 cm. Birgit har helt rett i at kolonihagen er «et yndet sted å gå tur»  - både for de med nostalgiske minner om barnetv og for de som elsker solsikker og andre blomster.

Premie i hver kategori er et valgfritt gavekort på 1 000 kroner hos enten Mester Grønn eller Felleskjøpet.