Reisen mot landsmøtet er i gang

Camilla Lilleøen Nordang leder administrativt arbeidsgruppen som arbeider med prinsipp- og handlingsprogrammet til landsmøtet 2022 og er imponert over engasjementet og kunnskapen i hele organisasjonen. (Foto: Steinar Ottesen)

Fagforbundets høyeste organ - Landsmøtet - skulle vært holdt i disse tider. På grunn av pandemien ble det utsatt til neste år, men arbeidet med sakene er i full gang. Over 1700 forslag til nytt prinsipp-og handlingsprogram har kommet inn fra hele landet!

06.10.2021 av Steinar Ottesen / Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 06.10.2021

Camilla Lilleøen Nordang er administrativ leder for arbeidsgruppen som jobber med prinsipp- og handlingsprogrammet til landsmøtet 2022, mens nestleder Odd-Haldgeir Larsen er politisk ansvarlig.

Det begynte i fjor

Sommeren 2020 ble Fagforbundets debatthefte sendt ut til alle forbundsregioner, fagforeninger, det sentrale ungdomsutvalget og det sentrale pensjonistutvalget. Da har medlemmene og fagforeningene mulighet til å påvirke de overordna strategiene for hva Fagforbundet skal drive med de neste årene. Hele 1711 forslag ble sendt inn som innspill til prinsipp- og handlingsprogrammet, og rundt like mange forslag til vedtekter og organisasjonsprogrammet.

Hvordan er det å arbeide med nytt prinsipp- og handlingsprogram?

– Det er veldig spennende. Du får et unikt innblikk i hvor bredt Fagforbundet favner. Du ser helheten på en helt annen måte. Vi får også brukt all den fagkompetansen som sitter i veggene og det viser hvor mangfoldig Fagforbundet er, sier Camilla Lilleøen Nordang, som gjør dette for første gang.

De mest populære temaene

Det kom til sammen inn forslag fra 105 forskjellige fagforeninger, forbundsregioner og utvalg.

– Det har vært et kjempeengasjement i organisasjonen. Kapitlene det kom inn desidert flest forslag til var tariffpolitikk, livslang læring, klima og miljø og likestilling.

–  Vi skal vedta prinsippene og politikken vi skal jobbe for i fellesskap de neste årene. Dette er viktig arbeid og det er gledelig med det store engasjementet fra grasrota, sier Lilleøen Nordang.

Gleder du deg til du er ferdig?

– Fra start til slutt vil prosessen ha tatt rundt to år, så svaret er ja, men det blir nok litt tomt å være ferdig også, forteller Camilla Lilleøen Nordang.

Fakta om landsmøtet i Fagforbundet:

• Er forbundets høyeste organ og bestemmer hva Fagforbundet skal jobbe med politisk og organisatorisk de neste fire årene.
  • Landsmøtet arrangeres hvert fjerde år, i 2022 blir det Fagforbundets 5. ordinære landsmøte som går av stabelen
  • På grunn av pandemien ble landsmøtet flyttet fra oktober 2021 til oktober 2022.
  • Landsmøtet består av rundt 280 regionsdelegater, 80 yrkesseksjonsdelegater, landsstyrets medlemmer, samt 5 delegater fra ungdomsutvalget og 5 delegater fra pensjonistutvalget.
Fra landsmøtet i 2017, tidligere Fagforbundet Ung-leder,
Christina Beck Jørgensen, på talerstolen. Foto: Martine Grymyr

Se høydepunkter fra forrige landsmøtet på nettsidene våre