Streikende kulturarbeidere ble flydd hjem fra Antwerpen på sin første streikedag

Ble hentet hjem til Norge første streikedag: Teknisk team på forestillingen fra Carte Blanche som hadde premiere i Antwerpen fredag 1. oktober - her representert ved tre av dem, f.v Gulli Kristina Sekse,  Jeroen de Groot og Renate Rolland

Ble hentet hjem til Norge første streikedag: Teknisk team på forestillingen fra Carte Blanche som hadde premiere i Antwerpen fredag 1. oktober - her representert ved tre av dem, f.v Gulli Kristina Sekse, Jeroen de Groot og Renate Rolland (Foto: Thomas Bruvik)

Det er ikke hverdagskost at en Fagforbundet-streik strekker seg ut i Europa, men det gjorde kulturstreiken da store deler av teamet rundt en Carte Blanche-forestilling ble tatt ut i streik på premieredagen i Antwerpen 1. oktober. Danseforestillingen har flere spillesteder i Europa.

01.10.2021 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 06.10.2021

De nye streikende som blir hentet hjem til Bergen fra Antwerpen utgjør fem av totalt 805 kulturarbeidere som er ute i streik etter fredagens kraftige opptrapping av kulturstreiken.

Snart klare for kamp

Kulturarbeiderne har tilbrakt sin første streikedag på reisefot, først med tog og så fly sent fredag kveld. De gir følgende stemningsrapport fra flyplassen i Amsterdam:

Vi har ankommet flyplassen. Vi er slitne og litt medtatte. Vi støtter selvsagt saken og er klare for å kjempe for rettferdighet sammen, samtidig er det med tungt hjerte å måtte snu i medfart idet vi endelig skulle få dra på internasjonal turné og ta igjen det tapte fra lang tid med pandemi. Vi må lande litt og la det hele synke inn - etter det er vi klare for kamp!

Med vennlig hilsen oss her.

Kan bli vanskelig å gjennomføre

Fagforbundets tillitsvalgte ved Carte Blanche, Jan Tore Solberg, mener det kan bli vanskelig å gjennomføre forestillingene uten hele det tekniske teamet.

- Vi har en klar forventning om at de, hvis de gjennomfører forestillingene, gjør det helt uten å direkte erstatte de som er blitt tatt ut i streik, understreker han.

"Omstilling" eller streikebryteri?

Direktør ved Carte Blanche, Tonje Tjemsland, har tidligere uttalt til NTB at de har tenkt å gjennomføre hele turneen som planlagt.

Selv om de fleste teknikerne og hele administrasjonen i dansekompaniet er ute i streik, er ikke danserne omfattet. Med støtte fra ledelsen vil virksomheten bli forsøkt opprettholdt som normalt.

– Vi er gode på å omstille oss, så vi satser på å gjennomføre, sier Tjemsland til NTB.

Det stiller leder i Fagforbundet Teater og Scene, Mari Røsjø, seg svært undrende til.

Leder i Fagforbundet Teater og Scene,
Mari Røsjø.

- Med store deler av det tekniske teamet ute, er det vanskelig å skjønne at forestillingene fremdeles kan gjennomføres uten at noen tar over de streikendes oppgaver, sier hun.

Unntaket er hvis daglig leder/øverste leder ved virksomheten selv utfører arbeidet, da faller det utenfor rammene for streikebryteri. Sammen med lokal tillitsvalgt skal fagforeninga nå følge opp med ledelsen for å avklare om det blir begått streikebryteri.