Brudd i kulturforhandlingene - streiken fortsetter med full tyngde

Meklinga førte ikke fram - kulturstreiken fortsetter med full tyngde.

Meklinga førte ikke fram - kulturstreiken fortsetter med full tyngde. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Arbeidsgiverne lar heller teater- og konsertsalene stå tomme, enn å gi de ansatte en rettferdig pensjon. Dette til tross for at hybridpensjonen vi har krevd koster langt mindre den offentlige tjenestepensjonen vi gikk fra i 2016, og som har spart virksomhetene for millionbeløp.

30.09.2021 av Pressemelding fra LO Stat
Sist oppdatert: 30.09.2021

Arbeidsgiverne har låst seg fast, og tviholder på en pensjon som ikke er livsvarig eller lik for kvinner og menn.

- Jeg er skuffet, men ikke overrasket. Jeg har alltid tro på at vi kan finne løsninger i mekling, men denne gangen var jeg ikke særlig optimistisk. Det viste seg dessverre å være riktig analyse, sier Lise Olsen, nestleder i LO Stat og forhandlingsleder.

Tvinger fram fortsatt streik

Hybridpensjon er både økonomisk forutsigbar for virksomhetene, og gir bedre pensjon til ansatte. Derfor er det en gåte for oss at direktørene tvinger fram en fortsatt streik.

Under høringsarbeidet for ny tjenestepensjon i Norge støttet arbeidsgiverne hybridpensjon. Dette var en av grunnene til at vi i 2016 gikk med på en midlertidig ordning i påvente av at hybridpensjon skulle bli ordentlig etablert. Når hybridpensjon er etablert snur arbeidsgiverne, og setter opp en mur av motargumenter mot hybridpensjon. Dette er å føre ansatte bak lyset.

Forberedt på lang pensjonskamp

- Arbeidsgiverne løper fra løftene nok en gang, men vi har ikke tenkt å gi oss. Rettferdig pensjon er verdt å kjempe for, og vi er beredt til å kjempe lenge, sier Nora Hagen, Fagforbundets forhandlingsleder.

- Det blir mer og mer uklart for oss hvorfor direktørene heller stenger ned kultursektoren, enn å innfri kravet om rettferdig pensjon, sier Dag Agledal, NTLs forhandlingsleder.

At arbeidsgiverne gråter krokodilletårer, og lar kulturlivet blø mens resten av samfunnet åpner, av rent prinsipp, er det ikke lett å bli klok på.

- Arbeidsgiverne gjentar til det kjedsommelige at hybridpensjon ikke er bra for våre medlemmer. Det faller fortsatt på sin egen urimelighet at vi skulle streike for en dårlig ordning. Vi vil ha rettferdig pensjon, punktum. Det er det streiken handler om, poengterer Christine Thomassen, nestleder i Creo.

Her streiker 805 kulturansatte fra 1. oktober:

• Den Nationale Scene (57) NTL-6/Fagforbundet-46/Creo-5
  • Bergen Filharmoniske Orkester (114) NTL-0/Fagforbundet-0/Creo-114
  • Den Norske Opera & Ballett (163) NTL-38/Fagforbundet-117/Creo-8
  • Det Norske Teatret (89) NTL-15/Fagforbundet-69/Creo-5
  • Nationaltheatret (62) NTL-5/Fagforbundet-52/Creo-5
  • Rogaland Teater (32) NTL-9/Fagforbundet-20/Creo-3
  • Kilden-Kristiansand Symfoniorkester (59) NTL-0/Fagforbundet-0/Creo-59
  • Kilden Teater og Konserthus (58) NTL-19/Fagforbundet-36/Creo-3
  • Trøndelag Teater (56) NTL-0/Fagforbundet-52/Creo-4
  • Oslo Nye Teater (38) NTL-12/Fagforbundet-25/Creo-1
  • Hålogoland Teater (33) NTL-5/Fagforbundet-23/Creo-5